Zkušenosti a znalosti žáků vybraných základních škol s alternativními způsoby stravování
Experience and knowledge of lower secondary school pupils about alternative diets
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175960Identifikátory
SIS: 241989
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočí, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika - Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Alternativní strava, výživa, žáci, znalosti, zkušenostiKlíčová slova (anglicky)
Alternative diet, nutrition, pupils, knowledge, experienceTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku alternativní stravy a ověřuje zkušenosti a znalosti žáků z 9. ročníků základních škol a 2. ročníku šestiletého gymnázia v alternativní stravy a výživy. V rvní části teoretické části práce jsou vysvětleny základní pojmy oblasti výživy a stručně popsány nejběžnější druhy alternativních směrů stravování a léčebných diet. Následují podrobnější informace o vybraných druzích alternativní stravy: vegetariánství, veganství a makrobiotice. Poslední část teoretické části práce obsahuje informace o dnešních výživových doporučeních od odborníků na výživu a jak se s vegetariánství, veganství a makrobiotika shoduje. V praktické části práce jsou popsány hlavní cíl a dílčí cíle práce, metodologie výzkumného šetření a jeho výsledky. Hlavním cílem práce bylo pomocí dotazníků ověřit znalosti a zkušenosti respondentů z vybraných škol v alternativního stravování. Dílčí cíle měly za úkol zjistit některé rozdíly v povědích, jiné mezi školami nebo pohlavími. Výsledky šetření ukázaly, že většina žáků zná pojmy jako vegetariánství nebo veganství, ale spíše málo z nimi má nějakou zkušenost. Pojem makrobiotika žákům moc neříká a pouze 2 žáci s ní mají nějakou zkušenost. Pozitivním zjištěním bylo, že velká většina žáků si uvědomuje rizika spojená s některými alternativními směr ve...
This bachelor's thesis focuses on the issue of alternative diets, and verifies the experience and knowledge of pupils from the 9th grade of primary schools and the 2nd grade of a six-year grammar school in the field of alternative diets and nutrition. The first part of the theoretical discussion explains the basic concepts in the field of nutrition, and briefly describes the most common types of alternative diets as well as medical diets. The second part of the theoretical discussion provides more detailed information on selected types of alternative diets, specifically vegetarianism, veganism, and macrobiotic diets. The final part of the theoretical discussion investigates the contemporary nutritional recommendations of nutrition experts and how vegetarianism, veganism and macrobiotics align with these recommendations. The practical part of the thesis describes the main goal and partial goals of the work, the methodology of the research survey, and the results and findings of the survey. The main goal of the work was to use questionnaires to assess the knowledge and experience of respondents from selected schools in the field of alternative nutrition. The sub-objectives were to identify differences in responses, including how these responses vary between schools and genders. The results of the...