Školní zralost a připravenost dítěte do 1. třídy z pohledu logopedie
School maturity and preparedness of a child for the 1 st grade from the point of view of speech
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175894Identifikátory
SIS: 244055
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, školní zralost, školní připravenost, diagnostika, narušení komunikační schopnostiKlíčová slova (anglicky)
preschooler, school maturity, school readiness, diagnosis, communication disabilitiesDiplomová práce je zaměřena na školní zralost a připravenost z pohledu logopedie, její diagnostiku i úroveň jednotlivých dílčích schopností a dovedností nezbytných pro vstup do první třídy základní školy. Teoretická část práce se věnuje charakteristice předškolního období, školní zralosti a připravenosti, zápisu do první třídy, odkladu školní docházky a narušení komunikační schopnosti v předškolním věku. Cílem empirické části práce je zjistit úroveň zralosti a připravenosti dětí z běžné třídy a třídy logopedické téže mateřské školy k nástupu do 1. třídy základní školy. Ke zjištění zralosti a připravenosti z pohledu logopedie budou použity testové materiály Orientační test školní zralosti - verbální myšlení, Zkouška sluchového rozlišování - WM, Kwintův test aktivní psychomotoriky a Zkouška jazykového citu pro předškoláky. Data získaná z testových materiálů budou následně dále analyzována a porovnávána. Sběr dat bude probíhat v MŠ Zelenka v Turnově. KLÍČOVÁ SLOVA: Dítě předškolního věku; školní zralost; školní připravenost; diagnostika; narušení komunikační schopnosti
The thesis focuses on the issue of school maturity and school readiness from the point of view of speech therapy such as its diagnosis and individual abilities that are needed for entering first classes of a primary school. The theoretical part deals with the characteristics of the preschool stage, school maturity and school readiness, registering for first class, the postponement of the school attendance, and communication disabilities of preschoolers. The aim of the empirical part of the thesis is to find out the standard of the school maturity and school readiness of children in an ordinary group as well as in a group with speech therapy of the same nursery. Tests are going to be used to find out the school maturity and school readiness such as Preliminary Test of School Maturity - verbal thinking, Test of Auditory Distinction - WM, Kwint Psychomotor Examination, and Examination of Language Skills for Preschoolers. Furthermore, the obtained data will be analysed and compared. The data collection will take place in Nursery School Zelenka in Turnov. KEYWORDS: Preschooler; school maturity; school readiness; diagnosis; communication disabilities
