Význam hodnocení ve výtvarné výchově z pohledu žáků 2. st. ZŠ a jejich učitelů
The importance of assessment in art education from the perspective of primary school pupils and their teachers
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175878Identifiers
Study Information System: 246428
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hodnocení, školní hodnocení, výtvarná výchova, klasifikace, význam hodnoceníKeywords (English)
Assessment, school evaluation, art education, teacher of art education, the importance of evaluationTématem práce je význam hodnocení ve výtvarné výchově. Práce navazuje na výstavu Umění oceňovat realizovanou Společností Jindřicha Chalupeckého v roce 2021, konkrétně na projekt Re/de/in/form Venduly Fremlové, Kristýny Říhové a Lucie Jakubcové Hajduškové. Cílem práce je popsat, jak probíhá hodnocení v průběhu a závěru hodiny výtvarné výchovy v praxi a jaký má význam pro žáky a učitele na 2. stupni základní školy. Teoretická část shrnuje obecnější, ale klíčové teoretické pojmy v oblasti školního hodnocení, např. jeho funkce, formy a druhy. Dále představuje specifika hodnocení ve výtvarné výchově, formulovaná vybranými autory, např. Janem Slavíkem, Karlou Brücknerovou či Karlem Starým. Výzkumná část je pojata jako kvalitativní empirická sonda a je řešena metodou případové studie. Sleduje: 1) hodnocení v průběhu vedených hodin výtvarné výchovy, 2) jednotlivé přístupy vyučujících, jejich názory na význam hodnocení ve Vv a 3) názory vyučovaných žáků na hodnocení ve Vv. Ke sběru bylo využito zúčastněné pozorování hodin výtvarné výchovy ve dvou třídách 2. stupně ZŠ, strukturovaný rozhovor s pedagogy, a dotazník s otevřenými a uzavřenými otázkami pro žáky. Ve výtvarné části práce je skrze kresebné deníkové záznamy otevřeno a zpracováno téma: vliv hodnocení ve výtvarné výchově na budoucí život žáků.
The topic of the thesis is the importance of assessment in art education. The work is a continuation of the Art of Appreciation exhibition realized by the Jindřich Chalupecký Society in 2021, specifically the Re/de/in/form project by Vendula Fremlová, Kristýna Říhová and Lucie Jakubcová Hajdušková. The aim of the thesis is to describe how the evaluation during and at the end of an art lesson takes place in practice and what is its significance for pupils and teachers at the lower-secondary school. The theoretical part summarizes more general but key theoretical concepts in the field of school assessment, such as its functions, forms and types. Furthermore, it presents the specifics of assessment in art education, as formulated by selected authors such as Jan Slavik, Karla Brücknerová or Karel Starý. The empirical part is conceived as a qualitative probe and is approached by the method of a case study. It follows: 1) assessment in conducted lessons of art education, 2) individual teachers' approaches, their views on the importance of appraisal in an art lesson, and 3) the opinions of taught students on evaluation in an art lesson. Participant observation of art lessons in two lower-secondary classes, a structured interview with teachers, and a questionnaire with open-ended and closed-ended questions for...