Tvorba a využití pracovních listů u dětí s vývojovou dysfázií mladšího školního věku
Creation and Use of Worksheets for Younger School-age Children with Specific Language Impairment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175865Identifiers
Study Information System: 248911
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Korandová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mladší školní věk, řeč, vývojová dysfázie, kazuistika, logopedická intervenceKeywords (English)
younger school age, speech, developmental dysphasia, case study, speech therapy interventionDiplomová práce se zabývá tématem logopedické intervence a jejích specifik u dětí s vývojovou dysfázií v mladším školním věku se zřetelem na praktické využití pracovních listů. Teoretická část práce charakterizuje vývoj dítěte v období mladšího školního věku s důrazem na rozvoj kognitivních a jazykových schopností a vymezení pojmů jazyk, řeč a komunikace. Následně je v teoretické části práce popsána vývojová dysfázie, jakožto komplexní narušení komunikační schopnosti ovlivňující fungování dítěte ve výchovně- vzdělávacím procesu. Závěrem je věnován prostor pro představení možností logopedické intervence vývojové dysfázie užívaných v České republice a zahraničí. Praktická část představuje kvalitativní výzkumné šetření, zaměřující se na ověření využitelnosti vytvořených terapeutických materiálů u tří žáků mladšího školního věku s vývojovou dysfázií. Výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím sestavení případových studií. Hlavními metodami sběru dat byly pozorování a analýza dokumentace. KLÍČOVÁ SLOVA mladší školní věk, řeč, vývojová dysfázie, kazuistika, logopedická intervence
The diploma thesis deals with the topic of speech therapy intervention and its specifics in children of younger school age with developmental dysphasia, taking into account the practical use of worksheets. The theoretical part of the work characterizes the child's development in the period of younger school age with an emphasis on the development of cognitive and language abilities and the definition of the terms language, speech and communication. In the theoretical part of the thesis developmental dysphasia is described as a complex disruption of communication skills affecting the child's functioning in the educational process. In conclusion, space is devoted to the introduction of developmental dysphasia speech therapy intervention options used in the Czech Republic and abroad. The practical part represents a qualitative research investigation, focusing on verification of the usability of created therapeutic materials for three pupils of younger school age with developmental dysphasia. In the research the method of case studies was used, main methods of data collection were observation and documentation analysis. KEYWORDS younger school age, speech, developmental dysphasia, case study, speech therapy intervention