Třídní klima na 1.stupni ZŠ
Classroom climate at a primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175862Identifikátory
SIS: 145705
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poche Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
třídní klima, pozitivní a negativní klima třídy, učitel, žák, vztahy mezi dětmi, vztah mezi učitelem a žáky, skupinová dynamika, skupinové normy, role, spolupráce, vzájemná pomoc, pravidla třídy, výchovné vedení třídyKlíčová slova (anglicky)
class atmosphere, positive and negative class atmosphere, teacher, student, relationships between children, relationship between the teacher and pupils, group dynamics, group standards, roles, cooperation, mutual assistance, class rules, class trainingDiplomová práce je věnována třídnímu klimatu ve 4. třídě ZŠ. Tématem je přetvoření negativního třídního klimatu v pozitivní. Cílem bylo nalezení metod a forem práce se třídou, které povedou ke zlepšení klimatu ve třídě. V teoretické části se zabýváme tématy školní třída, klima školy a školní třídy, nekázeň ve třídě, péče učitele o třídní klima, které souvisí s řešeným problémem v dané třídě. Praktická část je akčním učitelským výzkumem. Záměrem akčního učitelského výzkumu bylo posouzení specifik 4. ročníku z hlediska péče o klima třídy, zvláště v situaci, kdy se ve třídě vyskytuje negativní klima. Pomocí akčního učitelského výzkumu, jehož součástí bylo pozorování učitelem, konzultace s odborníky a diagnostika třídy pomocí dotazníku "Naše třída" se podařilo problém v dané třídě vyřešit a cíl diplomové práce byl naplněn. Konkrétní metody vedoucí ke zlepšení situace ve třídě jsou popsány v praktické části. Domnívám se, že jsou obecně platné a využitelné v praxi dalších, nejen začínajících, učitelů.
The thesis deals with the class atmosphere in the 4th year of primary school. The topic is the transformation of a negative class atmosphere into a positive one. The aim was to find methods and forms of working with the class to improve the atmosphere in the class. In the theoretical part of the thesis we deal with the topics of a school class, the atmosphere in the school and in the class, indiscipline in the class, and the teacher's care for the atmosphere in the class, which is related to the addressed problem in the class. The practical part of the thesis is action teaching research. The aim of the action teaching research was to assess the specifics of the 4th year in terms of nurturing the classroom atmosphere, particularly when a negative class atmosphere arises. Through active teaching research, which included observations by the teacher, consultations with experts, and diagnostics of the class using a questionnaire titled "Our Class", the problem in the specific class was resolved and the objective of the thesis was fulfilled. Specific methods leading to an improvement of the situation in the class are described in the practical part. I believe that these methods are generally applicable and can be used in practice by other teachers, and not only those who are starting their career.
