Efektivní logopedické poradenství při terapii vývojové dysfázie a jeho využití napříč obory
Effective speech therapy counseling in the treatment of developmental dysphasia and its use across disciplines
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175855Identifiers
Study Information System: 241977
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Komorná, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Speech Therapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
poradenství, logopedická terapie, vývojová dysfázie, narušená komunikační schopnost, rodinná spolupráceKeywords (English)
counseling, speech therapy, developmental dysphasia, impaired communication ability, family cooperationDiplomová práce se zabývá alternativní a augmentativní komunikací u dospělých osob s kombinovaným postižením. Vymezuje teoretické základy zdravotního postižení, konkrétněji pak kombinovaného postižení. Dále popisuje komunikaci osob s kombinovaným postižením a vysvětluje pojmy jako komunikace, narušená komunikační schopnost nebo logopedická intervence u osob s kombinovaným postižením. Hlouběji se zaměřuje na alternativní a augmentativní komunikaci, kdy blíže popisuje její metody a systémy, diagnostická hlediska, nácvik používání nebo její výhody a nevýhody. Hlavním záměrem práce je popsat využívání alternativní a augmentativní komunikace v běžném životě dospělých osob s kombinovaným postižením, a to především v rámci všedních denních činností a také při možnosti vyjádření svých potřeb a pocitů. Výzkumné šetření probíhalo ve dvou fázích, v první fázi byly zpracovány případové studie dospělých osob s kombinovaným postižením a ve druhé fázi bylo realizováno zúčastněné pozorování a přímá práce s jednotlivými osobami. V závěru práce je charakterizován přínos alternativní a augmentativní komunikace u dospělých osob s kombinovaným postižením.
The master thesis deals with alternative and augmentative communication for adults with combined disabilities. It defines the theoretical foundations of disability, more specifically combined disability. It also describes the communication of people with combined disabilities and explains concepts such as communication, impaired communication skills or speech therapy intervention for people with combined disabilities. Its disadvantages relate more to alternative and augmentative communication, in which it describes in more detail the methods and systems, diagnostic aspects, training of use or its advantages and benefits. The main purpose of this work is to describe the use of alternative and augmentative communication in the everyday life of adults with combined disabilities, especially in everyday activities and also in the possibility of expressing their needs and feelings. The research survey took place in two phases, in the first phase case studies of adults with combined disabilities were prepared and in the second phase participatory observation and direct work with individual persons was carried out. At the end of the work, the benefits of alternative and augmentative communication in adults with combined disabilities are characterized.