Logopedická intervence v rámci ústavní výchovy
Speech therapy intervention in institutional education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175846Identifikátory
SIS: 244043
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Logopedie, logopedická intervence, narušená komunikační schopnost, náhradní péče, ústavní výchovaKlíčová slova (anglicky)
Speech therapy, speech therapy intervention, impaired communication ability, substitute care, institutional educationDiplomová práce na téma "Logopedická intervence v rámci ústavní výchovy" se věnuje problematice realizace logopedické intervence u dětí, vyrůstajících v zařízeních ústavní výchovy a vyžadujících logopedickou péči. Teoretická část se v jednotlivých kapitolách věnuje řeči a její funkci, popisuje ontogenetický vývoj řeči, narušenou komunikační schopnost a stručně charakterizuje jednotlivé druhy narušení. Zabývá se logopedickou intervencí v celé její šíři, tedy diagnostikou, terapií i prevencí. Součástí je i krátký vhled do systému logopedické intervence v zahraničí. V neposlední řadě se teoretická část práce soustředí na oblast náhradní výchovné péče a popisuje její vliv na vývoj dítěte. Cílem praktické části práce bylo zjistit poznatky o realizaci logopedické intervence ve vybraných zařízeních ústavní výchovy v Praze a ve Středočeském kraji. Výzkumné šetření bylo uskutečněno za využití kvalitativního a kvantitativního způsobu sběru dat - polostrukturovaný rozhovor a elektronické dotazníky. Závěr práce obsahuje odpovědi na předem stanovené výzkumné otázky a zároveň jsou zde formulována doporučení pro pedagogickou praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Logopedie; logopedická intervence; narušená komunikační schopnost; náhradní péče; ústavní výchova
The diploma thesis on the topic "Speech therapy intervention in institutional education" deals with the issue of implementation of speech therapy intervention for children growing up in institutional education and requiring speech therapy. The individual chapters of the theoretical part focus on speech and its functions; describe the ontogenetic development of speech, impaired communication ability, and briefly characterise different types of impairment. The theoretical part deals with the speech therapy intervention in its entirety, i.e. diagnostics, therapy, and prevention. It also includes a short insight into the speech therapy intervention system in other countries. Lastly, the theoretical part of the work focuses on the area of substitute educational care and describes its influence on the development of the child. The practical part aimed to find out information about the implementation of speech therapy in selected institutional education facilities in Prague and the Central Bohemian Region. The research was carried out by using qualitative and quantitative data collection methods - semi- structured interviews and electronic questionnaires. The conclusion of the thesis provides answers to previously formulated research questions and at the same time, it includes recommendations for...