Hudebně-pohybový kroužek s prvky cloggingu pro žáky 1. stupně ZŠ
Music and dance afterschool program with elements of clogging for primary school pupils
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/175822/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175822Identifiers
Study Information System: 237193
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Jiřičková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hudebně-pohybová výchova, clogging, tanec, rytmus, hudební výrazové prostředkyKeywords (English)
music and movement education, clogging, dance, rhythm, elements of musicDiplomová práce se zabývá návrhem ročního výukového plánu hudebně-pohybového kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ. Cílem práce je představit taneční styl s názvem "clogging" (americký country step) a předložit metodiku výuky jeho základů, v níž bude kladen důraz kromě seznámení s prvky tohoto stylu zejména na hudební rozvoj žáků. Diplomová práce byla zamýšlena jako možná inspirace pro vedoucí tanečních kroužků, kteří si kladou za cíl vést své žáky kromě tance také k citlivému vnímání hudby a k práci s ní, případně jako inspirace pro učitele hudební výchovy, kteří by svou výuku rádi něčím ozvláštnili či se věnovali vedení hudebně-pohybového kroužku s neobvyklým zaměřením. Teoretická část se zabývá vývojem dětí mladšího školního věku, hudebně-pohybovou výchovou a seznámením s historií a základy techniky cloggingu. Praktická část představuje výukový plán hudebně-pohybového kroužku, jenž je tvořen popisem osmnácti lekcí, které obsahují nabídku hudebně-pohybových činností na jedno pololetí a zahrnují využití prvků cloggingu.
The diploma thesis focuses on a design of an annual teaching plan for a musical and dancing afterschool program for elementary school students. The aim of the thesis is to present a dance style called "clogging" (American country step) and to present a methodology for teaching its basics, in which emphasis will be placed not only on getting acquainted with elements of this style, but also on the musical development of pupils. The diploma thesis was intended as a possible inspiration for the leaders of dance clubs who aim to teache their pupils not only to dance but to perceive the music sensibly and to work with it as well. It also coul serve as an inspiration for music teachers who would like to make their classes special or devote themselves to leading a musical and dancing afterschool program with an unusual focus. The theoretical part presents the development of children of younger school age, music and movement education and familiarization with the history and basics of clogging technique. The practical part presents the teaching plan of the musical and dancing afterschool program, which consists of a description of eighteen lessons that contain an offer of music and movement activities for one term and include the use of clogging elements.