Individuální vedení dětí v projektování volnočasové aktivity
Individual guidance of children in planning leisure activities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175808Identifiers
Study Information System: 233860
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pedagogika volného času, zájmová činnost, vývojová psychologie, trénink, motivaceKeywords (English)
leisure time pedagogy, hobby activity, developmental psychology, training, motivationTato bakalářská práce se zabývá pedagogikou volného času. Zaměřuje se na volný čas dětí mladšího školního věku. Cílem bakalářské práce je zmapovat individuální přístup trenérů k vedení tréninků dětí mladšího školního věku. Na základě zjištění nastavit návrh postupů individuálního vedení dětí na soustředění. Jde o návrh postupů tréninku na soustředění na základě individuálních potřeb rozvoje dovedností a schopností dětí. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části se práce zabývá pedagogikou volného času, motivací a zájmovými činnostmi dítěte mladšího školního věku v oblasti sportu obecně. V empirické části práce je metodologie rozhovorů a jejich zpracování. Podle zjištění trenéři přistupují k dětem do jisté míry individuálně, ale spíše intuitivně. Nevedou si o svěřencích žádné papírové záznamy. Z rozhovorů vyplynulo, že zavedené trenérské postupy intuitivně zohledňují individuální nastavení mladých sportovců a jak pracují s jejich motivací pro rozvoj sportovních dovedností a schopností. Na základě tohoto výstupu byl vypracován návrh změn postupů tréninku na soustředění na základě individuálních potřeb rozvoje sportovních dovedností a schopností dětí. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogika volného času, zájmová činnost, vývojová psychologie, trénink, motivace
This bachelor thesis deals with leisure pedagogy. It focuses on th leisure time of children of younger school age. Aim of the thesis is to find out trainers individual appoach to coaching for children at training camp. It is suggestion of training procedures at training camp focusing on individual development needs based on children's skills and abilities. The work is divided into theoretical and empirical parts. In the theoretical part, the thesis deals with the pedagogy of leisure time, motivation and interest-driven activities of a child of younger school age in the field of sports in general. In the empirical part of the work is methodology of interviews and their processing. Acording to the findings, coaches approach children individually to some extent, but rather intuitively. They don't keep any paper records on their athletes. The interviews showed the established coaching practices intuitively take into account the individual settings of young athletes and how they work with their motivation for developing sport skills and abilities. Based on this outlet, a suggestion for changes to training practises has been developer for training camp on the basis of individual need of developing children's sports skills and abilities. KEYWORDS Leisure time pedagogy, hobby activity, developmental...