Žák s ADHD na druhém stupni ZŠ z pohledu učitele
Pupil's hyperkinetic disorders from the teacher's point of view
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175807Identifikátory
SIS: 233615
Katalog UK: 9925620464006986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švamberk Šauerová, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
8. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ADHD, žák s ADHD, 2. stupeň základní školy, učitel, školní psychologKlíčová slova (anglicky)
ADHD, pupil with ADHD, 2nd grade of primary school, teacher, school psychologistPředložená bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání žáka s ADHD z pohledu učitele, který má s výukou tohoto žáka zkušenosti. Orientuje se přitom na druhý stupeň základní školy, kde je vzhledem k žákovi s ADHD riziko, že od něho bude mít učitel mylná očekávání, která nejsou v souladu s jeho poruchou. Z toho důvodu je pro zpracování tohoto tématu kladen důraz především na perspektivu učitele, který je v životě žáka významnou postavou, mající velký vliv nejen na jeho školní úspěšnost. Cílem práce je proto porozumět vzájemnému vztahu mezi pedagogem a žákem s ADHD a také popsat jevy, které mají na jeho budování negativní či pozitivní vliv. K prohloubení poznatků je práce obohacena perspektivou školních psychologů, kteří mimo jiné přispěli k porozumění problematiky vzdělávání dětí, které se odlišují. V teoretické části jsou nejdříve zmíněny základní informace o poruše ADHD, včetně její diagnostiky a etiologie, ale také doplňující informace o mozku lidí s ADHD či o pozitivních aspektech ADHD. Následující kapitola seznamuje čtenáře s aspekty týkající se vzdělávání žáka s ADHD, jako je legislativní rámec vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami nebo vliv poruchy ADHD na projevy žáka ve škole. Poslední kapitola se věnuje činitelům, které mohou pedagogickou interakci mezi učitelem a...
The presented bachelor thesis deals with the issue of educating a pupil with ADHD from the perspective of a teacher who has experience with teaching this pupil. At the same time, it focuses on the second stage of primary school, where, due to a pupil with ADHD, there is a risk that the teacher will have false expectations from him that are not in line with his disorder. For this reason, for the elaboration of this topic, emphasis is placed primarily on the perspective of the teacher, who is an important figure in the pupil's life, having a great influence not only on his school success. The aim of the work is to understand the relationship between teacher and student with ADHD and also to describe the phenomena that have a negative or positive effect on its building. To deepen the knowledge, the work is enriched by the perspective of school psychologists, who, among other things, contributed to the understanding of the issue of educating children, which differ. The theoretical part first mentions basic information about ADHD, including its diagnosis or etiology, but also additional information about the brain of people with ADHD or about the positive aspects of ADHD. The following chapter acquaints the reader with the aspects related to the education of a pupil with ADHD, such as the legislative...
