Příprava na školní matematiku prostřednictvím aktivit inspirovaných díly výtvarníka Zdeňka Sýkory
Preparing for school mathematics via a serie of activities inspired by creations of artist Zdeněk Sýkora
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175765Identifikátory
SIS: 215457
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlíčková, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předmatematická gramotnost, oborové přesahy - matematika a výtvarnéumění, manipulativní činnosti, jazyk předškolního dítěteKlíčová slova (anglicky)
pre-mathematical literacy, transgression of different domains - mathematicsand art, manipulative activities, pre-school child's languageBakalářská práce se zabývá propojením předmatematické gramotnosti s výtvarnou výchovou v mateřské škole. Práce navazuje na podobné aktivity vhodné pro základní školu, avšak scénáře a jejich realizace v praxi plně respektují specifika předškolního věku. Tomu jsou přizpůsobeny jak techniky, tak materiál, podobně jako mluva. Aktivity propojující předmatematickou gramotnost a výtvarné umění jsou zasazeny do specifické didaktické struktury. Práce má tři hlavní části. Teoretická část se zabývá oblastmi, o které se opírá praktická část: motorický a kognitivní vývoj dítěte předškolního věku, stručný životopis výtvarníka Zdeňka Sýkory, předmatematická gramotnost. Metodologická část vymezuje cíle, úkoly a metody zpracování úkolu bakalářské práce, je založena na akčním výzkumu s prvky kvalitativního výzkumu. Praktická část obsahuje scénáře a popis jejich realizace, evidenci sledovaných jevů a jejich analýzu s oporou o přímé pozorování, videozáznam a reflexi s postreflexí. V prostředí mateřské školy byly sledovány děti ve věku 5 let a 7 měsíců až 6 let a 7 měsíců. Na základě dílčích závěrů jsou navrženy drobné úpravy ve scénáři, které jsou doplněné didaktickými doporučeními pro případné využití popsaných aktivit. Aktivity se opírají o dvě výtvarná díla Zdeňka Sýkory, z pohledu předmatematické gramotnosti...
The Bachelor's thesis deals with the connection between pre-math literacy and art education in kindergarten. The paper refers to similar activities suitable for primary school, but the scenarios and their implementation in practice fully respect the specifics of preschool age. Both the methods and the material are adapted to this, as is the language. Activities linking pre-math literacy and visual arts are embedded in a specific didactic structure. The thesis has three main parts. The theoretical part deals with the areas on which the practical part is based: motor and cognitive development of the preschool child, a brief biography of the artist Zdeněk Sýkora, and pre-math literacy. The methodology part defines the aims, tasks and methods of the Bachelor's thesis, and is based on action research with elements of qualitative research. The practical part includes scenarios and description of their implementation, records of the observed phenomena and their analysis based on direct observation, video recording and reflection with post-reflection. Children aged 5 years and 7 months to 6 years and 7 months were observed in a kindergarten setting. On the basis of the partial conclusions, minor modifications in the scenario are proposed, which are complemented by didactic recommendations for the possible...