Poetika vybraných dramat Krejčovy éry Národního divadla
Poetics of selected dramas from the Krejča's era of the National Theater
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175678Identifikátory
SIS: 235314
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíček, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
motiv všedního dne, Otomar Krejča, František Hrubín, Milan Kundera, Josef Topol, František Pavlíček, drama, Národní divadloKlíčová slova (anglicky)
motif of everyday life, Otomar Krejča, František Hrubín, Milan Kundera, Josef Topol, František Pavlíček, drama, National TheatreTato bakalářská práce se zabývá motivem všedního dne, který se dostal v druhé polovině padesátých let minulého století do popředí zájmu běžných lidí, ale také spisovatelů, básníků a dramatiků. Konkrétně zkoumá míru důležitosti motivu všedního dne v dramatech, jež byla napsána pro Národní divadlo v období, kdy zde působil Otomar Krejča a jeho "dramaturgická dílna". Pro typologickou analýzu bylo vybráno pět her, jejichž premiéra se uskutečnila na půdě Tylova divadla v letech 1958-1963, a to Srpnová neděle a Křišťálová noc Františka Hrubína, Jejich den Josefa Topola, Zápas s andělem Františka Pavlíčka a Majitelé klíčů Milana Kundery. Cílem práce je pomocí této analýzy určit, zda je motiv všedního dne právě tím, co vymezuje poetiku původních dramat, která byla napsána pro Národní divadlo. KLÍČOVÁ SLOVA motiv všedního dne, Otomar Krejča, František Hrubín, Milan Kundera, Josef Topol, František Pavlíček, drama, Národní divadlo
This bachelor's thesis deals with the motif of everyday life, which came to the fore in the second half of the 1950s, not only for ordinary people, but also for writers, poets and playwrights. In particular, it examines the degree of importance of the motif of everyday life in the plays written for the National Theatre during the period when Otomar Krejča and his "dramaturgical workshop" were active there. For the typological analysis, five plays were selected which premieres took place at the Tyl Theatre in 1958-1963, namely František Hrubín's August Sunday and Crystal Night, Josef Topol's Their Day, František Pavlíček's Match with the Angel and Milan Kundera's The Owners of the Keys. The aim of this thesis is to determine whether the motif of everyday life is what defines the poetics of the original plays written for the National Theatre. KEYWORDS motif of everyday life, Otomar Krejča, František Hrubín, Milan Kundera, Josef Topol, František Pavlíček, drama, National Theatre
