Technoference u rodičů dětí mladšího školního věku
Technoference in parents of children of young school age
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175624Identifikátory
SIS: 232185
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Píšová, Martina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
technoference, technologie, interference, výchova (rodičovství), užívání médiíKlíčová slova (anglicky)
technoference, technologies, interference, parenting, media useTato práce se zabývá zkoumáním fenoménu technoference, tj. narušování mezilidských interakcí prostřednictvím technologií, a tedy i užíváním digitálních zařízení obecně. Zkoumání se zaměřovalo i na výchovu, konkrétněji na mediální rodičovství - jakým způsobem rodiče předávají informace o technologiích svým dětem. V teoretické části je především popsáno, jak technologie mohou ovlivňovat rodinné prostředí a jak určité negativní důsledky používání technologií zmírnit. Z dosavadních výzkumů je zřejmé, že technoference má negativní dopady na komunikaci a vztahy v rodině. Proto je žádoucí zkoumat i podmínky jejího výskytu v populaci, což je náplní empirické části. Cílem práce bylo nejen podat ucelený pohled na technoferenci, ale také zjistit, zda existují určité prediktory, které by mohly poukázat na rodiny více ohrožené tímto jevem. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že nejdůležitějším prediktorem je problémové užívání technologií u rodičů, což byl i předpoklad získaný na základě předešlých výzkumů o technoferenci popsaných v teoretické části. Také určité sociodemografické charakteristiky respondentů se ukázaly statisticky významné. KLÍČOVÁ SLOVA technoference, technologie, interference, výchova (rodičovství), užívání médií
This thesis explores the phenomenon of technoference, i.e. the disruption of interpersonal interactions through technology, and thus the use of digital devices in general. The investigation also focused on parenting (education), more specifically on media parenting - how parents transmit information about technology to their children. In particular, the theoretical part describes how technology can influence the family environment and how to mitigate certain negative consequences of technology use. It is clear from previous research that technoference has negative effects on communication and relationships within the family. Therefore, it is also desirable to investigate the conditions of its occurrence in the population, which is the focus of the empirical part. The aim of this paper was not only to provide a comprehensive view of technoference, but also to see if there are certain predictors that might point to families more at risk of this phenomenon. The results of the research indicated that the most important predictor is problematic technology use among parents, which was also an assumption obtained from previous research on technoference described in the theoretical part. Certain socio-demographic characteristics of the respondents also proved to be statistically significant. KEYWORDS...
