Vliv učitele při výběru vysoké školy a profese
A teacher's influence on student's university choices
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175593Identifikátory
SIS: 233285
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Uhmannová, Magdaléna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Interakce učitel - student, výběr vysoké školy, profesní směřování, vzdělávací styl, vliv učiteleKlíčová slova (anglicky)
Teacher - student interaction, university choices, career path, education style, teacher's influenceTato bakalářská práce se zabývá vlivem učitele na výběr vysoké školy a profese u studentů posledního ročníku gymnázia. Cílem práce je zjistit, jakou roli hrají učitelé při výběru dalšího směřování studentů, čím své studenty mohou v této oblasti ovlivňovat a jaké další faktory mohou mít na volbu studentů vliv. Odpovědi na tyto otázky poskytl kvalitativní výzkum, který byl pro účely této práce proveden. Pro výběr respondentů k rozhovoru bylo provedeno dotazníkové šetření. Z následně provedených rozhovorů byly pomocí tematické analýzy vytvořeny kategorie, které jsou prezentovány mezi výsledky této práce spolu s doplňujícími informacemi z dotazníků. Hlavním zjištěním práce je, že učitelé hrají poměrně významnou roli při výběru vysoké školy studentů i přes to, že jejich vliv je studenty do jisté míry neuvědomovaný. Význam pro volbu vysoké školy a profese má zejména zájem studentů, který může být ovlivněn vlastnostmi učitele a způsobem výuky, který daný učitel zvolí.
This bachelor's thesis focuses on the influence of the teachers on the choice of university and profession among students in the last year of grammar school. The goal of this thesis is to find out what role teachers play in students choices about the right university, how they can influence their students in this area and what other factors can influence the choice of students. The answers to these questions were provided by the qualitative research that was carried out for the purpose of this thesis. A questionnaire survey was conducted to select respondents for the interview. From the subsequent interviews, categories were created using thematic analysis. These categories are among the results of this thesis together with additional information from the questionnaire. The main finding of the research is that teachers play a relatively large role in student's choice of universities, despite the fact that their influence is to some extent unconscious among students. The importance for the choice of university and profession is mainly the student's interest, which can be influenced by the characteristics of the teacher and the education style that the given teacher chooses.
