Mikroplasty ve výuce chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu
Microplastics in General Secondary Chemistry Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175427Identifikátory
SIS: 231640
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Chemie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
6. 9. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka chemie na základní škole a gymnáziích, mikroplasty, enviromentální výchovaKlíčová slova (anglicky)
general secondary chemistry education, microplastics, environmental educationBakalářská práce se zaměřuje na mikroplasty jako často diskutované téma v souvislosti s ohrožením životního prostředí, a které i přes jeho aktuálnost a popularitu nebývá zahrnováno do výuky chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu. Teoretická část se zaměřuje na velikostní klasifikaci, původ, složení, vzhled, zdroje a výskyt mikroplastů, včetně jejich vlivu na životní prostředí. První část praktické části tvoří analýza rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a vybraných školních vzdělávacích programů se zaměřením na možné souvislosti tématu Mikroplasty. Druhá část praktické části je věnována návrhu výukových aktivit, prostřednictvím kterých se žáci mohou aktivní formou seznámit s problematikou tématu Mikroplasty v rámci výuky chemie jako všeobecně vzdělávacího předmětu. Aktivní forma seznámení by měla cílit na zvýšení zájmu žáků o toto téma a zároveň by měla přispívat k uvědomování si možných rizik s tím spojených. KLÍČOVÁ SLOVA Mikroplasty, výuka chemie na základní škole a gymnáziu, enviromentální výchova
The bachelor thesis focuses on microplastics as a frequently discussed topic in the context of environmental hazards, which despite its topicality and popularity is not included in the teaching of Chemistry as a general educational subject. The theoretical part focuses on the size classification, origin, composition, appearance, sources, and the occurrence of microplastics, including their impact on the environment. The first practical part consists of an analysis of the Framework Educational Programme for Elementary education, the Framework Education Programme for Grammar Schools, and selected Schools Educational Programmes with a main focus on microplastics. The second practical part is devoted to the design of learning activities through which pupils are able to actively learn about the topic of microplastics in the context of teaching Chemistry as a general education subject. This active form of familiarisation with the topic should aim at increasing the pupils' interest in learning about this topic and contribute to the awareness of the possible risks involved at the same time. KEYWORDS Microplastics, general chemistry at lower secondary and grammar schools, environmental education
