Matematika 1. ročníku hmatem, sluchem, čichem, chutí a zrakem
Mathematics for the first grade through the touch, hearing, smell, taste and sight
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/175367Identifiers
Study Information System: 211310
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kvaszová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
smyslové vnímání, matematické aktivity, 1. ročník ZŠ, číslo, geometrické objektyKeywords (English)
sensory perception, math activities, 1st grade of primary school, number, geometric objectsDiplomová práce se zabývá využitím smyslů - zraku, čichu, chuti, sluchu a hmatu v hodinách matematiky. Cílem práce je nabídnout pedagogům soubor netradičních aktivit sloužících převážně k upevnění nebo procvičení, ale i porozumění učivu matematiky 1. ročníku ZŠ s přesahy do předmětů prvouky, tělesné výchovy, hudební výchovy, českého jazyka - psaní, čtení. Teoretická část popisuje psychologický vývoj žáků mladšího školního věku se zaměřením na jednotlivé smysly a jejich použití v hodinách matematiky. Aktivity korespondují s platnou legislativou školství ČR a jejími dokumenty. Závěr teoretické části je věnován jednomu ze způsobů učení - hře a jejímu významu. Praktická část obsahuje soubor aktivit do hodin matematiky zaměřených primárně na využití jednoho smyslu - hmatu, sluchu, čichu, chuti a zraku. Aktivity obsahují: popisy činnosti, přípravy, pomůcky, průběh, vyhodnocení a modifikace, u některých aktivit je i pracovní list. Soubor aktivit činnostního charakteru je tvořen v souladu s výstupy a cíli RVP a souborem klíčových kompetenci.
This master's thesis deals with the usage of senses - sight, smell, taste, hearing and touch in mathematics lessons. The aim of the thesis is to offer teachers a collection of non-traditional activities whose objective is to not only strengthen and practise, but also to comprehend the mathematics curriculum in the 1st grade of primary school with overlaps into the subjects of basic science, physical education, music education, Czech language - writing, reading. The theoretical part describes the mental development of younger school age pupils focusing on individual senses and their usage in mathematics lessons. The activities correspond with the valid education legislation of the Czech Republic and its documents. The conclusion of the theoretical part is devoted to one of the ways of learning - game and its meaning. The practical part includes the collection of activities in math lessons, which is focused primarily on the usage of one of the senses - touch, hearing, smell, taste and sight. The activities comprise: their descriptions, preparations, helping materials, processes, assessments and modifications, some activities also include a worksheet. The collection is in accordance with the outputs and objectives of the FEP and the set of key competencies.