Evaluace realizace programu Zipyho kamarádi u dětí mladšího školního věku
Evaluation of Zippy's friends for primary school age children
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173708Identifiers
Study Information System: 246221
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 2. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
evaulace, prevence, Zipyho kamarádi, copingové strategie, mladší školní věkKeywords (English)
evaluation, prevention, Zippy's friends, coping skills, primary schoolDiplomová práce se zabývá preventivním programem Zipyho kamarádi, který je zaměřen na podporu sociálních dovedností dětí ve věku 5-7 let. První část práce představuje teoretický rámec pro stěžejní praktickou část. Cílem bylo provést evaluaci realizace tohoto programu. Práce se zaměřuje na alternativní využití metodiky, zabývá se tím, kdo a jakým způsobem program při práci s dětmi využívá. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaného rozhovoru s pěti respondentkami. Z výzkumu vyplývá, že práce s metodikou není záležitostí pouze učitele v rámci školní třídy, ale týká se daleko širší sféry odborníků pracujících s dětmi. V praxi je metodika využívána nejen s dětmi ve věku 5-7 let, ale i mnohdy se staršími dětmi s nejrůznějšími specifiky. Jako efektivní se podle respondentek jeví určitá flexibilita při práci s metodikou a její přizpůsobení potřebám konkrétních dětí. Metodika Zipyho kamarádi je podle výpovědí dotazovaných velmi univerzální nástroj, který může být využit různými způsoby. Esence programu v podobě tzv. "Zlatého pravidla" a příběhu Zipyho kamarádů však zůstává ve většině případů zachována. I přesto, že se žádná z již proběhlých evaluací doposud nezabývala přímo alternativním využitím, lze při porovnání výsledků s českou, irskou a nizozemskou evaluací nacházet určité shodné závěry.
The thesis focuses on the Zippy's Friends prevention program, which is aimed at promoting social skills among children between 5-7 years of age. The first part of the thesis presents the theoretical framework for the main practical part. The goal was to conduct an evaluation of the implementation of this programme. The thesis is focused on alternative uses of the methodology and application. The data was obtained through semi-structured interviews with five respondents. The research shows that working with the methodology is not just a matter of the teacher within the classroom, but it involves a wider sphere of professionals working with children. In practice, the methodology is used not only for children between 5-7 years of age, but also for older children with various specificities. According to the respondents, some flexibility in working with the methodology and adapting it to the needs of specific children seems to be effective. According to interviewees, the Zippy's Friends methodology is a very versatile tool that can be used in different ways. However, the essence of the programme in the form of "Zippy Tips" and the Zippy's Friends story remains in most cases. Despite the fact that none of the evaluations conducted so far have dealt directly with alternative uses, some similar conclusions...