Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech
Experimental film and video in the second half of the 20th century in didactical context
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1737Identifiers
Study Information System: 130568
Collections
- Kvalifikační práce [19157]
Author
Advisor
Consultant
Velíšek, Martin
Referee
Čech, Viktor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
experimentální, film, videoart, pohyblivý, obraz, umění, výtvarná výchova, didaktický projektKeywords (English)
experimental, film, video art, moving, picture, art, art education, teaching projectČerná, T.: Experimentální film a video 2. pol. 20. stol. v didaktických souvislostech. [Diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 95 s. (Přílohy: výtvarné práce žáků a vlastní výtvarné práce na DVD). Diplomová práce je teoretickou studií, ve které se zabývám souvislostmi pohyblivých obrazů - experimentálního filmu a videoartu s vývojem výtvarného umění ve druhé polovině dvacátého století. V práci řeším téma pohyblivých obrazů, jejich specifika a odlišnosti a vymezuji jednotlivé pojmy. Na základě vybraných klíčových osobností, propojujících filmově-experimentální, videoartovou a výtvarnou tvorbu, popisuji základní přístupy a principy, které se v souvislosti s touto problematikou objevily u nás i v zahraničí. Didaktická část představuje tři navržené a odučené projekty, vycházející z tvorby vybraných umělců, které ověřují teoretické poznatky práce prostřednictvím výuky výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy. Součástí práce je výtvarný projekt, reflektující získané zkušenosti teoretické studie, v jehož rámci vznikla autorská videa.
Černá, T.: Experimental film and video in the second half of the 20th century in didactical context. [Master's thesis] Prague 2016 - Charles University, Faculty of Education, Department of Art Education, 95 p. (Attachments: art work of pupils and my own art work on DVD). This Master's thesis is a theoretical study in which I explore the connections between moving pictures - experimental film and video art - and the developments in fine art in the second half of the 20th century. In the thesis I look into the topic of moving pictures, their specific characteristics and the distinctions between them, and I define the basic concepts. Based on selected key figures who linked experimental film, video art and fine art, I describe the key approaches and principles that emerged in relation to this field, both in the Czech Republic and abroad. The teaching section presents three projects designed for and taught in art lessons, based on the work of some of the selected artists. The projects test the theoretical insights from the thesis through art lessons taught to schoolchildren aged 11 to 15. The thesis also comprises an art project, reflecting the insights obtained from the theoretical study, which became the platform for my own videos.