Vzdělávání dětí z dětského domova
Educating children from a Children's Home
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173270Identifikátory
SIS: 247796
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
2. 6. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
institucionální péče, Česká republika, kojenecký ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav, diagnostický ústav, vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, socializace, začleňování, poruchy chování, podpora vzdělávání, rozvoj sociálních dovednostíKlíčová slova (anglicky)
institutional care, Czech Republic, children's home for infants, children' s home, residential school, secure children' s home, diagnosis institute, educating, special educational needs, individual educational plan, teaching assistant, socialization, inclusion, behavioral disorders, educational support, social skills developmentDisertační práce poukazuje na problematiku institucionální péče v České republice. Primárně se zaměřuje na dětské domovy, vzdělávání a socializaci dětí umístěných v tomto typu rezidenčního zařízení. Cílem teoretické části je popsat charakteristiku subjektů institucionální péče v České republice. Dále komparovat institucionální péči s vybranými zeměmi a popsat socializaci dítěte v rodině a ve škole. Taktéž je popsán historický přehled institucionální péče v České republice a v závěru se autorka zabývá konkrétním popisem sociálního začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výukového procesu na základní škole. Empirická část referuje o realizovaném výzkumu a jeho výsledcích, pro které byla využita kvalitativní metodologie s využitím designu případové studie. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se děti z dětského domova začleňují do výukového procesu na základní škole. Dále si autorka stanovila několik dílčích cílů. Prvním dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány dětmi vyrůstajícími v biologických rodinách do třídního kolektivu na základní škole. Druhým dílčím cílem bylo zjistit, jak jsou děti z dětského domova začleňovány učiteli do výukového procesu na základní škole, a třetím dílčím cílem bylo odhalit, jak jsou děti z dětského domova do tohoto procesu...
Dissertation is focused on the issue of institutional care in the Czech Republic. The main focus of this work are children's homes, education and socialization of children placed in this type of residential care. The aim of the theoretical part is to describe the characteristics of subjects of institutional care in the Czech Republic. Furthermore, to compare institutional care with selected countries and describe the child's socialization in the family and at school. A historical overview of institutional care in the Czech Republic is also described, and in conclusion the author deals with a specific description of the social inclusion of pupils with special educational needs in the teaching process at primary school. The empirical part reports on the research and its results obtained by qualitative methodology using case study design. The main goal of the research was to find out how children from a children's home are integrated into the teaching process at primary school. Furthermore, the author set several partial goals. The first partial goal was to find out how children from a children's home are integrated by children growing up in biological families into the class group at primary school. The second partial goal was to find out how children from a children's home are involved in the...
