Rozvoj sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami
Development of auditory perception of children with phonological disorders
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/173108Identifikátory
SIS: 243835
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
30. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sluchová percepce, fonologická porucha, komunikace, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
Auditory perception, phonological disorders, communication, preschool ageBakalářská práce se zabývá rozvojem sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami. Hlavním cílem této práce je proto analýza rozvoje sluchové percepce u dětí s fonologickými poruchami. Na základě vytyčeného hlavního cíle bylo vymezeno několik dílčích cílů a výzkumné otázky. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se dělí na dvě kapitoly. První kapitola vymezuje základní pojmy týkající se komunikace, jazyka a řeči, ontogeneze jazyka, řeči a komunikace, dále popisuje jazykové roviny a dvě nejčastější poruchy, které se v České republice zaměňují s fonologickými poruchami, a to vývojovou dysfázii a vývojovou verbální dyspraxii. V této kapitole je možné nalézt i charakteristiku sluchu a sluchové percepce, a zároveň vysvětlený pojem fonematický sluch. Také je zde popsán předškolní věk a kognitivní vývoj dítěte v tomto období. Druhá kapitola se zabývá fonologickými poruchami, tudíž historickým kontextem, klasifikací, etiologií, symptomatologií, diagnostikou a terapií. Současně se tato kapitola zabývá pojmy fonetika a fonologie, fonologická realizace prvků řeči a fonologické procesy. Třetí kapitolou je empirická část, která se věnuje výzkumnému šetření, pro které byla zvolena kvalitativní strategie v designu případové studie. Jako metody sběru dat byly vybrány analýza...
The bachelor thesis deals with the development of auditory perception of children with phonological disorders. The main goal of this work is to analyze the development of auditory perception of children with phonological disorders. Based on that, there were several sub-goals and research questions defined. The work is divided into the theoretical and empirical parts. The theoretical part is divided into two chapters. The first chapter defines the basic concepts related to the subject of communication, language and speech, the ontogenesis of language and speech and communication. As well as describes language levels of the two most common disorders, which are in the Czech Republic often confused with phonological disorders, specifically developmental dysphasia and developmental verbal dyspraxia. In this chapter, is possible to find the characteristics of hearing and auditory perception, as well as an explanation of the concept of phonemic hearing. It also describes the preschool age and cognitive development of the child in this period. The second chapter deals with phonological disorders, in the historical context, classification, etiology, symptomatology, diagnosis and therapy. At the same time, this chapter deals with the concepts of phonetics and phonology, the phonological realization of speech...