Analýza edukace dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole
Analysis of education of a child with visual impairment in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172922Identifiers
Study Information System: 234947
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zrakové postižení, mateřská škola, podpůrná opatření, asistent pedagogaKeywords (English)
visual impairment, kindergarten, supportive measures, teaching assistantBakalářská práce s názvem "Analýza edukace dítěte se zrakovým postižením v mateřské škole" analyzuje vývoj dítěte se zrakovým znevýhodněním v rámci předškolního zařízení běžného typu a průběh jeho vzdělávání. Cílem bakalářské práce je seznámit s podpůrnými opatřeními, které umožňují vzdělávání dětí se zrakovým postižením v mateřské škole a analyzovat jejich provedení v praxi běžné mateřské školy. K tomu dochází přímou práci s dítětem, jeho pozorováním a rozhovory s ním a dále rozhovory s matkou dítěte a speciální pedagožkou ze speciálně pedagogického centra, které dítě navštěvuje. Analýza odborné literatury pak poskytuje teoretickou oporu v podobě popisu vývoje intaktního dítěte v předškolním věku a dítěte se zrakovým postižením ve stejném věkovém úseku. Poslední teoretickou částí je popis a rozbor podpůrných opatření pro děti a žáky se zrakovým postižením podle Katalogu podpůrných opatření. Kapitoly o vývoji dítěte se zrakovým postižením a o podpůrných opatřeních jsou dále prokládány texty z praxe, na kterých jsou poznatky ukázány. Analýza těchto praktických částí pak vedla k doporučením pro speciálně pedagogickou teorii a praxi. Ta se týkají spolupráce asistenta pedagoga se speciálně pedagogickým centrem, dalšího vzdělávání asistentů a jednotného přístupu pedagogických pracovníků, kteří na dítě...
The bachelor thesis entitled "Analysis of education of a child with visual impairment in kindergarten" analyzes the development of a visually impaired child in a preschool facility of a common type and the course of his education. The aim of the bachelor's thesis is to acquaint with the support measures, that make the education of children with visual impairment possible, and to analyze its implementation in the practice of a regular kindergarten. That is accomplished by a direct work with the child, his observations and interviews with him, as well as interviews with the child's mother and a special pedagogue from the special pedagogical centre that the child attends. The analysis of a literature provides the theoretical support of a description of the development of an intact child in preschool age and a child with visual impairment in the same age. The last theoretical part is a description and analysis of support measures for children and pupils with visual impairment according to the Catalog of Support Measures. The chapters on the development of a visually impaired child and on support measures also contain texts from practice, on which the findings are shown. The analysis of these practical parts then led to recommendations for special pedagogical theory and practice. These relate to the...