Výchova, dialog a totalita ve filozofické reflexi
Education, dialogue and totalitarianism in philosophical reflection
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172892Identifikátory
SIS: 242934
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
23. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Výchova, vzdělání, pedagogika, filozofie, etika, dialog, totalita, autenticita, transcendence, předmětKlíčová slova (anglicky)
Education, pedagogy, philosophy, ethics, dialogue, totality, authenticity, transcendence, objectDiplomová práce interpretuje titulní pojmy v kontextu otázek krize výchovy a vzdělání a představuje příspěvek filozofie pro pedagogiku. Východiskem úvah jsou otázky možnosti rozvoje svobodného myšlení v rámci soudobého (formálního) vzdělávání. Práce připomíná původní smysl výchovy a vzdělání a poukazuje na úskalí pojetí jakožto procesu formování - způsobem podléhajícím vnějškovým vlivům a často vedeným převážně s ohledem konformace do přednastavených společenských mechanismů a struktur. Do protikladu takového pojetí staví původní výchovu jako dialogickou otevřenost a bezprostřednost totožnou s lidským vztahováním jako takovým. Práce odkrývá výchovu jako autentickou možnost postmoderního člověka, schopného svobodného (odpovědného) sebeurčování, který se otevřeným přehodnocováním vlastního myšlení stává imunnějším vůči manipulaci a totalitnímu myšlení. Klíčová slova Výchova, vzdělání, krize, filozofie, etika, dialog, totalita, věda, svět, technika, autenticita, transcendence, předmětnost, přirozenost, svoboda, spontaneita, vůle, myšlení
The purpose of the diploma thesis is to interpret the philosophical concepts of the education, dialogue and totality against the backdrop of the potential contemporary educational crisis. The thesis demonstrates the contributions of philosophy in characterisation of education. The topics were inspired by the question whether the formal education can develop the authentic thinking of an individual. The author aims to expose the original and justifiable assumptions of education and demonstrate the potential consequences of education perceived solely as a matter of formation and integration into pre-set social structures and mechanisms. The thesis exposes the very essence of education as the fundamental capability of entering dialogue and points out its need for a free yet responsible self-determination of a post-modern individual whose inherent ability to surpass own assumptions prevents the society from the rise of the totalitarian thinking. Key words Education, pedagogy, crisis, philosophy, ethics, dialogue, totality, world, science, technology, authenticity, transcendence, object, freedom, spontaneity, will, thinking