Naše houby v okolí školy a jejich význam - environmentální výukový program pro žáky 2. stupně ZŠ
Our Fungi around the School and Their Importance - Environmental Education Program for Pupils of Lower Secondary School
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172796Identifiers
Study Information System: 240489
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Houby v ČR, význam hub, environmentální výukový program, 2. stupeň ZŠKeywords (English)
Fungi in the Czech Republic, the importance of fungi, environmental education program, lower secondary schoolBakalářská práce se zabývá navržením a ověřením environmentálně zaměřeného výukového programu pro žáky 2. stupně ZŠ na téma: Naše houby v okolí školy, včetně jejich ekologie, významu a ochrany. Hlavním cílem práce bylo vytvořit výukový program, který propojí teoretické znalosti žáků o houbách a principy environmentální výchovy s praxí ve smyslu výuky v přírodním prostředí. Poznání místa, v němž se žáci pohybují a uvědomění si důležitosti jeho ochrany. V teoretické části je blíže specifikována environmentální výchova na 2. stupni ZŠ, výuka hub v souvislosti s tématem práce, vztah žáků k okolí, ve kterém žijí atd. Dále se práce věnuje houbám v ČR, jejich ekologii, významu, ochraně, vztahům v prostředí, v němž se houby vyskytují. V rámci praktické části práce byl sestaven konkrétní výukový program, který popisuje cíle, formy práce, pomůcky atd. Ověření programu proběhlo v praxi v lesním ekosystému a byla do něj zapojená devátá třída základní školy. Program žáci upravili pro mladší děti z mateřské školy. Program prezentovali pro děti z MŠ žáci z deváté třídy ZŠ, kteří si pro děti připravili naučné, houbové aktivity. Program byl na základě jeho realizace vyhodnocen žáky i dětmi. Kladná zpětná vazba od žáků, dětí a vyučujících zhodnotila projekt za zdařilý. V závěru práce jsou zmíněná doporučení pro...
The bachelor's thesis deals with the design and verification of an environmentally oriented educational program for primary school students on the topic: Our mushrooms around the school, including their ecology, importance and protection. The main goal of this work was to create a teaching program that combines students' theoretical knowledge about mushrooms and the principles of environmental education with practice in the sense of teaching in the natural environment. Knowing the place where students move and realizing the importance of its protection. The theoretical part specifies environmental education at the 2nd level of elementary school, teaching mushrooms in connection with the topic of the work, the relationship of students to the environment in which they live etc. Furthermore, the work deals with mushrooms in the Czech Republic, their ecology, importance, protection, relationships in the environment in which mushrooms occur. Within the practical part of the work, a specific teaching program was compiled, which describes the goals, forms of work, aids etc. The verification of the program took place in practice in the forest ecosystem and the ninth grade of the elementary school was involved. Pupils adapted the program for younger children from kindergarten. The program was presented for...