Problémy začínajících učitelů s využíváním aktivizačních metod ve výuce přírodopisu
Problems of Early Career Teachers with the Use of Activating Methods in Biology Teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172792Identifiers
Study Information System: 238855
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výuka přírodopisu, začínající učitel, aktivizační metody, problémy začínajících učitelůKeywords (English)
Science teaching, beginning teacher, activation methods, problems of beginning teachersAktivizační metody mají ve výuce velký význam mimo jiné při rozvoji samostatnosti žáků, jejich myšlení a utváření sociálních vztahů. Posílení role žáka a důraz na jeho aktivní činnost si vyžaduje specifický přístup učitelů, stejně jako jejich zvýšenou přípravu na výuku. Zejména začínající učitelé se na začátku své pedagogické dráhy musí vyrovnávat s řadou obtíží. Prozatím ovšem nebylo jasně popsáno, jak se vyrovnávají s využíváním aktivizačních metod. Hlavním cílem této práce bylo zmapování problémů začínajících učitelů s využitím aktivizačních metod ve výuce přírodopisu na začátku jejich profesní dráhy. Jednou z podotázek bylo zjistit, co by učitelům na začátku jejich pedagogické praxe pomohlo, aby aktivizační metody zařazovali do výuky s větší jistotou a četností. Pro zodpovězení výzkumných otázek byl v říjnu a v listopadu 2021 realizován výzkum u 6 začínajících učitelů přírodopisu základních škol. Byly provedeny náslechy vyučovacích hodin a následně individuální rozhovory s jednotlivými učiteli. V rozhovorech byly zjišťovány názory na aktivizační metody, četnost jejich zařazování do výuky a související problémy, se kterými se učitelé při výuce těmito metodami potýkají. Nejčastěji uváděnými problémy byli časová náročnost příprav i samotné realizace metod ve výuce, nedostatečné materiální vybavení...
Activating methods are of a great importance in teaching, among other things, in the development of students' independence, their thinking and the formation of social relationships. Strengthening the student's role and emphasizing his/her active work requires a specific approach of teachers, as well as their increased preparation for teaching. Especially beginning teachers have to deal with a number of difficulties when starting their teaching career. However, it has not yet been clearly described how they cope with the use of activating methods. The main goal of this work was to map the problems of beginning teachers using activating methods in natural science at the start of their careers. One of the sub-questions was to find out what would help teachers at the beginning of their teaching practice to include activating methods in teaching with greater certainty and frequency. To answer the research questions, a survey of six beginning primary school natural science teachers was conducted in October and November 2021. Classes were listened to and followed by interviews with individual teachers. The interviews sought opinions on activating methods, on the frequency of their inclusion in teaching and the related problems that teachers face when using these methods. The most frequently mentioned...