dc.contributor.advisor | Švermová, Dagmar | |
dc.creator | Hrušovská, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T09:18:41Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T09:18:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/172776 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis scrutinizes development of foreign language teaching methods as well as their conceptions and usage. The aim of this thesis is to provide a complex insight into the issue. The thesis works with a few hypotheses such as influence of age (of pupils as well as teachers) on choice of methods. Even more attention is dedicated to eclecticism and communicative methods which are believed to be predominant in today's teaching. The theoretical part is focused on explanation and clarification of methodologic terminology, all the methods and didactic approaches existing in foreign language teaching, which are presented chronologically. There are also influential psychological and linguistic movements important for development of the methods summarized. Then the research based on survey for teachers follows. This part explores which techniques, typical for particular methods, prevail in contemporary teaching. The aim of the research is to find out which methods and techniques are chosen by teachers and what factors influence their choice. The practical part functions as a sort of evidentiary test. There were designed two lessons for younger and older pupils which combine the survey results and authors personal teaching experience. The practical part shows if the preferences of teachers... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá vývojem metod ve výuce jazyků od 19. století až po současnost. V jejím úvodu jsou stanoveny hlavní a okrajové hypotézy, které souvisí s tím, kam se dostala metodologie v dnešní době. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z metodologie, rozdíl mezi metodami a didaktickými principy apod. Shrnuta je též historie vývoje metod od starověku a vliv vědeckých směrů z oblasti psychologie a lingvistiky. Nejrozsáhlejší část je věnována vývoji metod právě od 19. století. Jedná se zejména o vysvětlení vyučovacích postupů a technik, ale zároveň je v kapitolách vysvětleno v čem se od sebe metody liší, případně v čem spočívá jejich progres oproti starším metodám. Výzkumná část shromažďuje data z odpovědí učitelů na dotazník. Data ukazují, zda-li jsou hypotézy ohledně např. vlivu věku žáků a učitelů na výběr metod, pravdivé. Hlavním předpokladem je převažující eklektická a hned po ní následující komunikativní metoda ve výuce cizího jazyka. Výsledky na základě vyjádření učitelů jsou následně zahrnuty do sestavení ideálního učebního plánu, přesněji do jednotlivých aktivit. Tyto aktivity byly použity během vyučování na základní škole, konkrétně ve druhém a devátém ročníku. Reflexe žáků následně ukazuje, jestli se výsledky výzkumu shodují se skutečností. Jinými slovy praktická... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Výuka cizího jazyka | cs_CZ |
dc.subject | didaktika cizího jazyka | cs_CZ |
dc.subject | cizí jazyk | cs_CZ |
dc.subject | metodika | cs_CZ |
dc.subject | vyučovací metody | cs_CZ |
dc.subject | alternativní metody | cs_CZ |
dc.subject | vyučovací techniky | cs_CZ |
dc.subject | vývoj metod | cs_CZ |
dc.subject | Foreign language teaching | en_US |
dc.subject | didactics of foreign language | en_US |
dc.subject | foreign language | en_US |
dc.subject | methodology | en_US |
dc.subject | teaching methods | en_US |
dc.subject | alternative methods | en_US |
dc.subject | teaching techniques | en_US |
dc.subject | development of methods | en_US |
dc.title | Vývoj metod ve výuce cizích jazyků od poloviny 19. století do současnosti | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2022 | |
dcterms.dateAccepted | 2022-05-19 | |
dc.description.department | Katedra germanistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 207564 | |
dc.title.translated | The development of methods in foreign language teaching from the mid 19th century until present | en_US |
dc.contributor.referee | Nečasová, Pavla | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra germanistiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá vývojem metod ve výuce jazyků od 19. století až po současnost. V jejím úvodu jsou stanoveny hlavní a okrajové hypotézy, které souvisí s tím, kam se dostala metodologie v dnešní době. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy z metodologie, rozdíl mezi metodami a didaktickými principy apod. Shrnuta je též historie vývoje metod od starověku a vliv vědeckých směrů z oblasti psychologie a lingvistiky. Nejrozsáhlejší část je věnována vývoji metod právě od 19. století. Jedná se zejména o vysvětlení vyučovacích postupů a technik, ale zároveň je v kapitolách vysvětleno v čem se od sebe metody liší, případně v čem spočívá jejich progres oproti starším metodám. Výzkumná část shromažďuje data z odpovědí učitelů na dotazník. Data ukazují, zda-li jsou hypotézy ohledně např. vlivu věku žáků a učitelů na výběr metod, pravdivé. Hlavním předpokladem je převažující eklektická a hned po ní následující komunikativní metoda ve výuce cizího jazyka. Výsledky na základě vyjádření učitelů jsou následně zahrnuty do sestavení ideálního učebního plánu, přesněji do jednotlivých aktivit. Tyto aktivity byly použity během vyučování na základní škole, konkrétně ve druhém a devátém ročníku. Reflexe žáků následně ukazuje, jestli se výsledky výzkumu shodují se skutečností. Jinými slovy praktická... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis scrutinizes development of foreign language teaching methods as well as their conceptions and usage. The aim of this thesis is to provide a complex insight into the issue. The thesis works with a few hypotheses such as influence of age (of pupils as well as teachers) on choice of methods. Even more attention is dedicated to eclecticism and communicative methods which are believed to be predominant in today's teaching. The theoretical part is focused on explanation and clarification of methodologic terminology, all the methods and didactic approaches existing in foreign language teaching, which are presented chronologically. There are also influential psychological and linguistic movements important for development of the methods summarized. Then the research based on survey for teachers follows. This part explores which techniques, typical for particular methods, prevail in contemporary teaching. The aim of the research is to find out which methods and techniques are chosen by teachers and what factors influence their choice. The practical part functions as a sort of evidentiary test. There were designed two lessons for younger and older pupils which combine the survey results and authors personal teaching experience. The practical part shows if the preferences of teachers... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra germanistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |