Multikulturní výchova mezi dětmi na prvním stupni základní školy.
Multicultural education among children in the first stage of primary school.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172771Identifiers
Study Information System: 234330
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
definice, názory, návrhy, obsah, realizaceKeywords (English)
definition, opinions, proposals, content, implementation.definition, opinions, content, implementation, proposals.definition, opinions, content, implementation, proposals.definition, opinions, content, implementation, proposalsMultikulturní výchova na základní škole na 1. stupni je v dnešní době stále více součástí formálního vzdělávání, ovlivňuje prostředí vzdělávání, také vztahy mezi samotnými žáky. Tato diplomová práce se věnuje tomu, v čem je potenciál a svízel multikulturní výchovy, čím se multikultura zabývá, kam směřuje, také nahlíží na projektovou výuku, u které je velký potenciál v rámci výuky průřezových témat, která jsou součástí RVP, protože umožňuje nahlédnout na řešený problém z pohledu různých vzdělávacích oblastí. Je zde také nahlédnutí na její realizaci při výuce ve školách, jakým způsobem je začleňována do různých předmětů v rámci výuky na základních školách. Praktická část je věnována jednomu z velmi aktuálních témat multikulturní výchovy a tím je v současné době začleňování žáků s OMJ do třídního kolektivu. Jsou zde vyjádřeny názory a postoje učitelů, kteří se s touto problematikou, kterou multikulturní vzdělávání v sobě skrývá setkávají velmi často, také jsou zde zobrazeny výsledky tohoto zkoumání, kdy učitelé anonymně vyplňovali dotazník, který byl následně mnou vyhodnocen. V menší míře jsou zde také zaznamenány názory a postoje žáků, které považuji též za důležité, jedná se o žáky jednoho 5. ročníku základní školy, jak na tuto stále řešenou problematiku nahlíží oni sami, jelikož je provází od...
Multicultural education in primary school is now increasingly part of formal education, influencing the learning environment and the relationships between the pupils themselves. This master thesis deals with the possibilities and pitfalls of multicultural education, what multiculture is, where it is heading, it also deals with project-based learning, which has great potential in teaching cross-cutting topics that are part of the curriculum, because it allows to look into the issue at hand from the perspective of different educational areas. There is also an insight into its implementation in school teaching, how it is integrated into various subjects in primary school teaching. The practical part is devoted to one of the very topical topics of multicultural education, i.e. integration of pupils with OMJ into the classroom collective. The opinions and attitudes of teachers who encounter this issue, which is very often encountered in multicultural education, and the results of this investigation, where teachers anonymously filled in a questionnaire, which I subsequently evaluated, are also expressed. To a lesser extent, the views and attitudes of pupils are also recorded here, which I also consider important; these are pupils in one 5th grade primary school, as they themselves perceive this ongoing...