Vnímání postav ságy Zaklínače na základě kvalitativní analýzy
Interpretation of the main characters of The Witcher Saga based on qualitative research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172758Identifikátory
SIS: 224651
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
19. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zaklínač, Andrzej Sapkowski, fantasy, literární postava, kvalitativní analýza, vnímání postavKlíčová slova (anglicky)
Witcher, Andrzej Sapkowski, Fantasy, Literary Character, Qualitative Analysis, Character PerceptionNásledující studie se zabývá možnostmi interpretace postav aktuálně velmi populární knižní ságy Zaklínač od Andrzeje Sapkowského u žáků druhého stupně základních škol, kteří s ohledem na svou čtenářskou zkušenost a rozumový vývoj začínají být cílovou skupinou a modelovými čtenáři této knižní série. V teoretické části se práce zabývá seznámením čtenáře se světem Zaklínače skrze život a dílo autora, následně je konstruována modelová charakterizace konkrétních postav, která se snaží o komplexní obeznámení s možnostmi popisu těchto charakterů na základě sledování vícero charakterizačních prostředků. V praktické části je vytyčena typologie postav na základě shodných a klíčových charakteristik, která je dále podrobena drobnému kvalitativnímu výzkumu na konkrétních respondentech, kteří knižní sérii četli a jsou schopni postavy interpretovat. Pro tuto typologii byly vybrány tři velmi výrazné skupiny postav, a to protagonisté jakožto postavy spojené osudem, antagonisté jakožto postavy schopné ve jménu proroctví konat zlo a ostatní postavy spjaté s protagonisty společným cílem a hrdinskou transformací. Cílem studie je vytvořit možný obraz práce s moderním fantasy dílem v hodinách literatury a porovnání reálné žákovské interpretace s předpoklady, jak může být literární postava vnímána a chápána. Přestože je...
This thesis explores how upper primary schoolers interpret characters of the popular series The Witcher by Andrzej Sapkowski. Given their reading experience and mental development, pupils at this age are becoming the series' target audience. The theoretical part of the thesis introduces the reader to the world of The Witcher through the life and work of its author. Model character descriptions are also provided. They attempt to complexly explore possible ways of describing select characters from the series through various means of characterization. In the practical part of the thesis, character typology is offered based on some key traits shared by certain characters. This typology is then used in a small-scale qualitative research done on readers who have read the series and are capable of interpreting its characters. Three main types of characters are introduced - protagonists (characters connected by their destiny), antagonists (characters capable of evil acts in the name of prophecy) and other characters who are connected with the protagonists by shared goals and heroic transformation. The aim of this study is to show how works of modern fantasy might be used in Czech literature classes and to compare pupils' interpretations with expectations of how characters might be perceived. Despite the...
