Silné stránky charakteru u vysokoškolských pedagogů a možnosti jejich využití v pedagogické praxi
Character strengths of university teachers and possibilities of use in practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172738Identifikátory
SIS: 246134
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Silné stránky charakteru - Ctnosti - Vysokoškolští pedagogové - Pedagogická fakulta - Pedagogická praxeKlíčová slova (anglicky)
Strengths - Virtues - University teachers - Faculty of Education - Pedagogical practiceTeoretická část této práce se zaměřuje na koncept silných stránek charakteru podle autorů Martina Seligmana a Christophera Petersona a možnosti jeho aplikace do pedagogické praxe vysokoškolských pedagogů. První část se zabývá klasifikací silných stránek charakteru, rozborem každé ze silných stránek, způsoby měření a možným využitím, přičemž zdůrazňuje zejména souvislost využití silných stránek charakteru ke zvýšení životní spokojenosti. V další části je diskutována profese vysokoškolského pedagoga, její stresová náročnost zejména z důvodu neustále se měnících podmínek výkonu práce, vysoké míry odpovědnosti a nutnosti kombinace vědecké a pedagogické činnosti. Všechny zmíněné faktory generují potřebu psychohygieny v této profesi. Následuje rozbor možností využití silných stránek charakteru v pedagogické praxi, zaměřený na tři oblasti: využití silných stránek jako techniky psychohygieny, začlenění silných stránek do výukové strategie a využití silných stránek k inspiraci a formování osobnosti studentů. Cílem praktické části bylo zmapovat zastoupení silných stránek charakteru u výzkumného souboru vysokoškolských pedagogů působících na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Mezi silnými stránkami charakteru s nejvyššími průměrnými skóry se umístila Vděčnost, dále Zvídavost, Láska, Laskavost, Integrita...
The theoretical part of the thesis focuses on the concept of strengths according to the authors Martin Seligman and Christopher Peterson and possibilities of its application in pedagogical practice of the university teachers. The first part deals with classification of character strengths, methods of measurement and possible use, emphasizing in particular the connection between the use of character strengths to increase life satisfaction. The next part discusses the profession of university teacher, its stress, especially due to the constantly changing conditions of work, a high degree of responsibility and the need to combine scientific and pedagogical activities. All these factors generate the need for psychohygiene in this profession. The following part is an analysis of the possibilities of using strengths of character in pedagogical practice, focusing on three areas: using strengths as a technique of psychohygiene, integrating strengths into teaching strategies and using strengths to inspire and shape students' personalities. Part of the practical part is a research, which aims to map the representation of strengths of character in the research group of university teachers working at the Faculty of Education, Charles University. Among the strengths of character with the highest average scores...