Self-efficacy budoucích učitelů při řešení kyberšikany
Self-efficacy of Pre-service Teachers in Relation to Cyberbullying
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172728Identifiers
Study Information System: 246684
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Richterová, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
budoucí učitelé, kyberšikana, postoje, povědomí o kyberšikaně, self-efficacyKeywords (English)
attitudes, cyberbullying, cyberbullying awareness, pre-service teachers, self-efficacyTato práce se zabývá self při řešení kyberšikany, jako klíčovým faktorem, který ovlivňuje schopnost budoucích učitelů účinně zasáhnout v případech kyberšikany. Úroveň self efficacy bude zjišťována na pozadí dalších důležitých faktorů, kterými jsou informovanost ohledně kyberšikany, odsuzování kyberšikany a hodnocení univerzitní přípravy na řešení kyberšikany. Kyberšikana je hojně rozšířeným jevem na zahraničních i českých školách, a právě učitelé jsou těmi, kdo sehrávají klíčovou roli v rozpoznávání a řešení jejich případů. o důvodu je nezbytné, aby budoucí učitelé měli povědomí o fenoménu kyberšikany a byli připraveni ho v rámci výkonu učitelské profese účinně řešit. Cílem této práce bylo pomocí kvantitativního výzkumu zmapovat situaci ohledně kyberšikany ve vztahu k budoucí učitelům a prozkoumat vztahy mezi self efficacy a i) informovaností ohledně kyberšikany ii) mírou odsuzování kyberšikany a iii) hodnocením univerzitní přípravy na řešení kyberšikany. rámci dota níku respondenti sestávající z dostupného vzorku 1 ntů (průměrný věk: 92,1 % ženy a 7,9 % muž ) učitelství odpovídali na otázky související s informovaností o kyberšikaně, odsuzováním kyberšikany, úrovní self efficacy při řešení kyberšikany hodnocením univerzitní přípravy na řešení kyberši Výsledky této studie naznačují, že ačkoliv jsou učitelé...
This thesis examines self-efficacy in dealing with cyberbullying as a key factor that influences the ability of prospective teachers to intervene effectively in cases of cyberbullying. The level of self-efficacy will be investigated with respect to other significant factors, which are awareness of cyberbullying, condemnation of cyberbullying, and evaluation of university preparation to adress cyberbullying. Cyberbullying is a widespread phenomenon in schools abroad and in the Czech Republic, and it is teachers who play a key role in identifying and dealing with cases of cyberbullying. For this reason, it is essential that future teachers are aware of the phenomenon of cyberbullying and are prepared to deal with it effectively in the context of the teaching profession. The aim of this study is to use a quantitative research to map the situation regarding cyberbullying in relation to prospective teachers and to explore the relationships between self-efficacy and i) awareness of cyberbullying ii) level of cyberbullying condemnation and iii) evaluation of university preparation to address cyberbullying. In the questionnaire, respondents consisting of an available sample of 140 student teachers (mean age: 21.8 years; 92.1 % female and 7.9 % male) answered questions related to their awareness of...