Hra na zobcovou flétnu jako součást hodin hudební výchovy v komunitní škole
Flute playing as a group teaching in community school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172723Identifikátory
SIS: 235168
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubátová, Gabriela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
19. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zobcová flétna, skupinová výuka, komunitní škola, hudební výchova, hra na nástrojKlíčová slova (anglicky)
flute, group teaching, community school, music lessons, musical instrument playingDiplomová práce se zabývá skupinovou výukou hry na zobcovou flétnu, zejména v komunitní škole. Cílem práce bylo shrnout již existující materiály a v praktické části pak provést experiment přímo ve třídě, kde byly stanoveny cíle a hypotézy pro dané období. V teoretické části jsou představeny práce, které se tématu věnují. Dále jsou zde zmíněny možnosti výuky hry na zobcovou flétnu a pohled na skupinovou výuku hry na nástroj v historii i dnes. V další části je pak přehled učebnic, které se věnují skupinové hře na zobcovou flétnu, i dalších často užívaných titulů a jejich porovnání. Následujícím tématem je pak hra na nástroj v hodině hudební výchovy a také teorie k tématu alternativních a komunitních škol. Praktická část obsahuje seznámení s průběhem hodin hudební výchovy ve třídě, kde probíhal výzkum. Ten byl zaměřen na výuku hry na flétnu v konkrétní třídě. Použitými metodami byly experiment a pozorování. Žáci splnili cíle dané na pololetí a naučili se hrát několik not i písní. Některé hypotézy se potvrdily (lepší vztah žáků k hudební výchově, pokud zde hrají na nástroj). Jiné byly vyvráceny (lepší vztah ke hře na flétnu, pokud již dítě hraje na jiný nástroj). Jednotlivé použité lekce jsou součástí práce.
The diploma thesis deals with group teaching of flute, especially in a community school. The aim of the work was to summarize the already existing materials and in the practical part to perform the experiment directly in the classroom, where the goals and hypotheses for the period were set. The theoretical part summarizes the existing work that deals with this topic. There are also mentioned the possibilities of teaching the flute and a look at group teaching of the instrument in history and today. The next section provides an overview of textbooks that deal with group flute playing and other frequently used titles and their comparison. The next topic is playing an instrument in a music class and also a theory on the topic of alternative and community schools. The practical part contains an introduction to the course of music lessons in the classroom where the research took place. It focused on teaching flute in a specific class. The methods used were experiment and observation. Pupils met the goals set for the semester and learned to play a few notes and songs. Some hypotheses have been confirmed (a better attitude of pupils towards music education if they play an instrument here). Others hypotheses have refuted (a better attitude towards playing the flute if the child is already playing another...
