Výhody a nevýhody animačního programu na škole v přírodě
Advantages and disadvantages of the animation program at outdoor school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172708Identifiers
Study Information System: 246043
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Chvostek, Lukáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zážitková pedagogika, přírodní výchova, škola v přírodě, animační program, organizace, legislativa, motivaceKeywords (English)
experiential pedagogy, nature education, outdoor school, animation program, organization, legislation, motivationTato práce se zaměřuje na problematiku animačního programu na školách v přírodě, jeho výhody a nevýhody pro učitele. Teoretická část je věnována vymezení pojmu školy v přírodě a s ní související zážitková pedagogika a přírodní výchova. Dále se zabývá legislativní úpravou spojenou s povinnostmi školy a se zodpovědností pedagogů při výjezdu mimo školu. Práce se zabývá animačním programem, jeho organizací, směry a významem. V neposlední řadě analyzuje pedagogicko-psychologické aspekty animačního programu. Stručně popisuje dítě v cizím prostředí, jeho motivaci a osobnostní rozvoj v cizím prostředí. V empirické části jsou sledované výhody a nevýhody animačního programu, očekávání a přínosy pro učitele i pro žáky a jejich kolektiv. Rozhovor rozebírá i klima ve třídě a otevírá otázku včasných intervencí v oblasti šikany. Hlavním cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké výhody a nevýhody představuje animační program na škole v přírodě. Řeší, zda učitelé vidí přínos v práci animátora s dětmi, nebo sami zařadí zajímavější program. Mým cílem je podívat se na školu v přírodě ze všech úhlů pohledu a najít tak správnou cestu ke kvalitnímu animačnímu programu, který bude správně rozvíjet osobnost dítěte v cizím prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA zážitková pedagogika, přírodní výchova, škola v přírodě, animační program,...
This work focuses on the issue of animation program in outdoor schools, its advantages and disadvantages for teachers. The theoretical part is devoted to defining the concept of school stay in nature and related experiential pedagogy and nature education. It also deals with legislation associated with the responsibility of school and teachers when students stay in nature. The work deals with the animation program, its organization, directions and importance. It analyzes the pedagogical psychological aspects of the animation program. It briefly describes the child in a foreign environment, his motivation and personal development in a foreign environment. The empirical part monitors the advantages and disadvantages of the animation program, expectations and benefits for teachers, students and their team. The interview also discusses the climate in the classroom and raises the issue of early interventions in the field of bullying. The main goal of my diploma thesis is to find out what advantages and disadvantages the animation program at the school in nature represents. Whether teachers see a benefit in the animator's work with children or include more interesting program themselves. My goal is to look at outdoor school from all point of views and find the right way of a quality animation program that...