Sebepojetí v kontextu pracovní realizace u pedagogických pracovníků se sluchovým postižením
Self-concept in the context of work realization form pedagogical worker with hearing impairment
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172698Identifiers
Study Information System: 243216
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Wanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Special Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sluchové postižení, pedagogický pracovník, sebepojetí, sebehodnocení, sebereflexeKeywords (English)
Hearing impairment, pedagogical worker, self-concept, sefl-esteem, self-reflectionTato bakalářská práce je zaměřena na sebepojetí pedagogických pracovníků se sluchovým postižením zaměstnaných ve školství, konkrétně poté v MŠ, ZŠ a SŠ pro sluchově postižené. Teoretická část se je zaměřena na klasifikaci sluchových vad, možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením a na jejich uplatnění na trhu práce. Text se dále zaměřuje na sebepojetí, sebereflexi a sebehodnocení u těchto pracovníků. Pozornost je věnována také charakteristice jednotlivých pracovních pozic, na kterých mohou pedagogičtí pracovníci se sluchovým postižením v rámci školy pro sluchově postižené pracovat. Cílem práce je objasnit problematiku sebepojetí těchto pracovníků v jejich zaměstnání. Dále také ozřejmit vliv délky praxe a dosaženého vzdělání na sebepojetí pedagogických pracovníků se sluchovým postižením, poukázat na využívání sebehodnocení a sebereflexe u těchto pracovníků a v neposlední řadě zjistit, jak vztahy na pracovišti ovlivňují sebepojetí pedagogických pracovníků se sluchovým postižením. Metodou pro sběr dat k výzkumné části byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Jednotlivé rozhovory probíhaly za přítomnosti tlumočníka znakového jazyka. Byly nahrávány a následně doslovně přepsány, což umožnilo otevřené kódování pro vyhodnocení výzkumného šetření. Informantů bylo celkem pět. Byli vybráni na základě...
This bachelor thesis is focused on the self-concept of pedagogical workers with hearing impairments employed in education, specifically in kindergartens, primary and high schools for the hearing impaired. The theoretical part focuses on the classification of the hearing impaired, the possibilities of education of the hearing impaired and their employment in the labour market, self-concept and related terms, and the characteristics of individual positions in which teachers with hearing impairments can work within a school for the hearing impaired. The aim of the work is to clarify the issue of self-concept of these workers in their employment. Furthermore, it will also shed light on the influence of lenght of experience and education attainment on the self-concept of teachinh staff with hearing impairement, highlight the use of self-assessment and self-reflection by these staff and last but not least, identify how workplace relationships influence the self-concept of teaching staff with hearing impairment. A semi-structured interview was chosen as the method for data collection for the research part. Individual interviews were conducted in the presence of a sign language interpreter. They were recorded and than transcribed verbatim, ollowing open coding for te evaluation of the research...