Výuka předmětu výchova ke zdraví a bezpečí od r. 1918 do současnosti
Teaching the subject Health and Safety Education since 1918 to the present.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172657Identifiers
Study Information System: 237351
Collections
- Kvalifikační práce [17414]
Author
Advisor
Referee
Kovaříková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
výchova, zdraví, bezpečí, české země, historie školství, kurikulární dokument, historicko-komparativní analýzaKeywords (English)
education, health, safety, Czech lands, history of education, curricular document, historical-comparative analysisNÁZEV Výuka předmětu výchova ke zdraví a bezpečí od roku 1918 do současnosti ABSTRAKT Cíle: Cílem diplomové práce je popsat a porovnat vývojovou tendenci výuky předmětu výchova ke zdraví a bezpečí na školách odpovídajících druhému stupni dnešních základních škol od roku 1918 do současnosti a porovnat historické kurikulární dokumenty se současným kurikulárním dokumentem. Práce má přinést ucelený pohled na problematiku výchovy ke zdraví a bezpečí v souvislosti s proměnami našeho školství za posledních více než sto let. Metodika: Na základě rešerše odborné literatury a analýzy historických i nyní platných kurikulárních dokumentů, učebnic a dalších pramenů byla provedena historicko-komparativní analýza. Výsledky: Bylo zjištěno, že výchova ke zdraví a bezpečí se vyskytuje v osnovách a učebnicích v různém rozsahu ve všech zkoumaných obdobích. Dále bylo zjištěno, jak a v jakých předmětech jí bylo v různých politických a časových obdobích vyučováno. Výsledkem bylo srovnání s předchozími i se současným kurikulárním dokumentem. Závěr: Lze říci, že výuka výchovy ke zdraví a bezpečí prolíná v různých intencích posledních sto let celým školským systémem v českých zemích. Práce může být námětem pro současné tvůrce kurikulárních dokumentů v uvedené oblasti. KLÍČOVÁ SLOVA výchova, zdraví, bezpečí, české země, historie...
TITLE Teaching the subject of health and safety education from 1918 to the present ABSTRACT Aims: The aim of this diploma thesis is to describe and compare the developmental tendency of teaching the subject of health and safety education in schools corresponding to the second stage of today's primary schools from 1918 to the present and to compare historical curricular documents with the current curricular document. The aim is to bring a comprehensive view of the issue of health and safety education in connection with the changes in our education over the last more than a hundred years. Methodology: A historical-comparative analysis based on a search of professional literature and an analysis of historical and currently valid curricular documents, textbooks and other sources were performed. Results: It was found that health and safety education occurs in curricula and textbooks to varying degrees in all research periods. It was also found out how and in what subjects it was taught in different political and time periods. The result was a comparison with previous and current curricular documents. Conclusion: It can be said that the teaching of health and safety education permeates the entire school system in the Czech lands in various intentions over the last hundred years. The thesis can be helpful for...