Charakteristika potenciálního výherce ceny Magnesia Litera v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež
Characteristics of the Potential Winner of Magnesia Litera in the Children's Literature Category
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172616Identifiers
Study Information System: 223008
Collections
- Kvalifikační práce [19965]
Author
Advisor
Referee
Laufková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - History Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
literatura pro děti a mládež, literární ceny, Magnesia LiteraKeywords (English)
literature for children and youth, literary awards, Magnesia LiteraBakalářská práce se zaměřuje na současnou českou literaturu pro děti a mládež v propojení s literárním oceněním. Teoretická část práce předkládá základní poznatky z těchto oblastí, které jsou obohaceny o charakteristiku současných literárních cen oceňujících literaturu pro děti a mládež. Druhá část této práce poskytuje analýzu oceněných literárních děl cenou Magnesia Litera v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež. Analýza se zabývá mapováním a charakteristikou fenoménů společných pro vybraný vzorek textů sestávající z deseti děl, jež byly oceněny v letech 2011-2020. Práce si klade za cíl vytvořit charakteristiku potenciálního výherce literární ceny Magnesie Litery. Podstatným zjištěním práce je příklon odborné poroty Magnesie Litery pro kategorii Litera za knihu pro děti a mládež k oceňování bohatě ilustrovaných prozaických textů s chlapeckým či pohlavně nespecifikovaným hrdinou, jenž v reálném časoprostoru poznává a buduje svou osobnost. KLÍČOVÁ SLOVA literatura pro děti a mládež, literární ceny, Magnesia Litera
The bachelor thesis focuses on contemporary Czech literature for children and youth in connection with literary awards. The theoretical part of the thesis presents basic knowledge of these disciplines, which are supplemented by the characteristics of current literary awards appreciating literature for children and youth. The second part of this work provides an analysis of the books awarded by the Magnesia Litera prize in the Children's Literature Category. Content of the analysis provides a description of phenomena common for ten chosen children's books that were awarded in 2011-2020. The work aims to describe the characteristics of a possible winner of the literary award Magnesia Litera. Crucial finding is that in case of category for a book for children and youth professional jury of Magnesia Litera tends to award books that are richly illustrated and written in prose. As for the main character it is usually a boy or not sexually specified character that is getting to know and is building his/its personality in real space-time. KEYWORDS literature for children and youth, literary awards, Magnesia Litera