Forenzní analýza biologických stop a její využití ve výuce na SŠ
Forensic Analysis of Biological Traces and its Use in High-school Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/1726Identifiers
Study Information System: 186848
Collections
- Kvalifikační práce [17687]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 1. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologieKeywords (English)
forensic genetics, biological traces, didactics of biologyTato diplomová práce je věnována forenzní genetice. V prvé řadě je forenzní genetika uvedena do historického kontextu. Poté je zde popsán biologický materiál a možnosti detekce biologických stop. Dále je práce zaměřena na analýzu DNA, přičemž jsou zde detailně rozpracovány používané techniky jak izolace nukleových kyselin, kvantifikace DNA, tak i varianty polymerázové řetězové reakce (PCR). Taktéž se práce zabývá i metodami získávání profilů DNA - elektroforézou a sekvenováním a jejími druhy. V neposlední řadě zde nalezneme i problematiku interpretace forenzně genetických dat. V didaktické části jsou zpracována cvičení pro studenty středních škol s forenzně biologickým tématem. Ta byla vyzkoušena v praxi v rámci biologického semináře na Jiráskově gymnáziu v Náchodě. Klíčová slova forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologie
This master thesis deals with forensic genetics. Primarily is forensic genetics put into the historical context. Then, there is described a biological material and the possibility of detecting biological traces. Further work is focused on the analysis of DNA, while there are elaborated in detail the techniques used as nucleic acid isolation, quantification of DNA, as well as types of polymerase chain reaction (PCR). Also the thesis deals with methods of obtaining DNA profiles - electrophoresis and sequencing and their variants. Finally, the thesis concern the issues of interpretation of forensic genetic data. Forensic biological exercises for high school students are processed in the didactic part. It has been tested in practice in biological seminars at Jiráskovo gymnázium in Náchod. Key words Forensic genetics, biological traces, didactics of biology