Vývoj komunikační schopnosti dítěte z pohledu rodičů
Development of the child's communication skills from the parents' point of view
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172576Identifikátory
SIS: 243693
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
17. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
logopedie, komunikace, vývoj, řeč, rodiče, brožuraKlíčová slova (anglicky)
speech therapy, communication, development, speech, parents, brochureDiplomová práce logopedického zaměření se zabývá problematikou vývoje dětské řeči z pohledu rodičů. První kapitola je věnována teoretickému vymezení samotné komunikace a je zde vysvětlen rozdíl mezi jazykem a řečí. V závěru úvodní kapitoly je popsán komunikační proces a je zde také vymezena verbální a neverbální komunikace. Druhá kapitola teoretické části je zaměřena na vývoj řeči, který je rozdělen na přípravné období a stadia vlastního vývoje řeči. Součástí kapitoly je také vývoj řeči z pohledu jazykových rovin, a to včetně faktorů, které ho ovlivňují. Závěr teoretické části je věnován poruchám vývoje řeči. V rámci empiricky orientované části diplomové práce byl stanoven hlavní cíl, jehož záměrem bylo zjistit, zda se rodiče zajímají o vývoj řeči u svých potomků a jakou důležitost této problematice přikládají. Vedle hlavního cíle byl stanoven také cíl dílčí, v rámci kterého byly ověřeny základní znalosti respondentů ohledně vývoje dětské řeči. Jako součást praktické části byly také stanoveny čtyři hypotézy, jejichž platnost byla ověřena na základě výsledků vlastního dotazníkového šetření. Z metodologického hlediska bylo využito metody dotazníku. Součástí praktické části byla také tvorba informačního materiálu ve formě brožury, jejíž finální podoba byla ovlivněna výsledky získanými v průběhu...
The diploma thesis in speech therapy deals with the issue of children's speech development from the parents' point of view. The first chapter is devoted to the theoretical definition of communication itself and explains the difference between language and speech. At the end of the introductory chapter, the communication process is described and verbal and nonverbal communication is also defined. The second chapter of the theoretical part is focused on the development of speech, which is divided into the preparatory period and stages of one's own speech development. The chapter also includes the development of speech from the perspective of language levels, including the factors that affect it. The conclusion of the theoretical part is devoted to speech development disorders. Within the empirically oriented part of the diploma thesis, the main goal was set, the intention of which was to find out whether parents are interested in the development of speech in their offspring and what importance they attach to this issue. In addition to the main goal, a partial goal was set, within which the basic knowledge of the respondents regarding the development of children's language was verified. As part of the practical part, four hypotheses were also established, the validity of which was verified on the...