Šikana ve školách očima ředitelů
Bullying in schools through the eyes of school principals
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172546Identifiers
Study Information System: 226948
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Liška, Roman
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Adult education and educational management
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vzdělávání, konflikty, neshody ve vzdělávání, prevence, řešení, škola, šikana, ředitel školyKeywords (English)
Education, conflicts, disagreements in education, prevention, solutions, school, bullying, school principalDiplomová práce pojednává o šikaně a konfliktech ve školním prostředí, konkrétně v prostředí mateřských, základních a středních škol a o tom, jak na šikanu nahlížejí ředitelé těchto škol. Šikana ve školním prostředí je často probíraný fenomén a problém, který je nutné řešit, proto bylo pro tuto diplomovou práci vybráno takové aktuální téma. Teoretická část popíše poznatky o konfliktech i o šikaně - definice konfliktu i šikany, rozdělení, projevy a příčiny, způsoby řešení i prevence a také historie. V empirické části jsou rozebrány hloubkové rozhovory s řediteli škol, kteří odpovídají na otázky ohledně šikany na jejich škole v rámci kvalitativního výzkumu. Je zjištěn případný výskyt šikany i konfliktů, povědomí i zkušenosti ředitelů škol a také jejich názory na šikanu i konflikty ve vzdělávání. Dále jsou zjištěny způsoby prevence i řešení, které daná škola volí. Práce se opírá o metodologické přístupy zakotvené teorie. Data z rozhovorů jsou analyzována a rozebírána, následně rozdělena do příslušných kategorií a podkategorií pomocí kódování. Mezi kategoriemi se objevují vzájemné vztahy, které jsou vidět ve vytvořeném schématu v závěru práce. Výsledky jsou shrnuty a okomentovány závěrem, ve kterém je uveden výsledek celého výzkumu. Dále je navrženo možné doporučení na pokračování výzkumu. V diskuzi...
The diploma thesis deals with bullying and conflicts in the school environment, specifically in the environment of kindergartens, primary and secondary schools and how the principals of these schools view bullying. Bullying in the school environment is a frequently discussed phenomenon and a problem that needs to be addressed, hence it was chosen as a current topic for this thesis. The theoretical part describes the knowledge about conflicts and bullying - definitions of conflict and bullying, classification, manifestations and causes, methods of solution and prevention, as well as history. The empirical part deals with in depth interviews with school principals, who answer questions about bullying at their school as part of qualitative research. The possible occurrence of bullying and conflicts, the awareness and experience of school principals, as well as their views on bullying and conflicts in education are identified. Furthermore, the methods of prevention and solutions that the school chooses are found out. The work is based on methodological approaches of grounded theory. The data from the interviews are analyzed, then divided into appropriate categories and subcategories using coding method. There are mutual relations between the categories, which can be seen in the created scheme at the...