Povědomí žáků vybraných středních škol na Jindřichohradecku o účincích a rizicích zneužívání stimulačních návykových látek
The awareness of highschool students in the Jindřichův Hradec district of the effects and risks of the use of stimulant addictive substances
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172540Identifiers
Study Information System: 234210
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
drogy, návykové látky, stimulanty, střední školaKeywords (English)
drugs, addictive substances, stimulants, highschoolDiplomová práce je zaměřena především na problematiku stimulačních návykových látek. teoretické části je charakterizováno zdraví, vývoj osobnosti v ní spojená, primární prevence a léčba závislosti u adolescentů. Nejrozsáhlejší kapitola je věnována charakteristice stimulačních návykových látek, vybraným zástupcům a jejich účinkům a rizikům. Praktická část se věnuje především vlastnímu výzkumu, který analyzuje povědomí žáků maturitních ročníků středních škol v Jindřichově Hradci o účincích a rizicích zneužívání stimulačních návykových látek. Pomocí metody kvantitativního výzkumu jsou naplněny cíle a zodpovězeny výzkumné otázky této diplomové práce. Jako výzkumný nástroj byl zvolen aný kvantitativní dotazník, který byl tvořen přes Microsoft Forms a byl šířen v podobě, Celkově se výzkumného šetření zúčastnilo 104 žáků maturitních ročníků ze 4 středních škol Jindřichově Hradci. Zapojily se všechny školy, které byly osloveny. Z výsledků výzkumu je zřejmé, že žáci základní povědomí o stimulačních návykových látkách sice mají, ale podrobnější znalosti jim chybí. Z výsledků také vyplývá, že primární prevence proti zneužívání stimulačních návykových látek není dostatečná, a to ani z pohledu samotných žáků. závěru diplomové práce je představen didaktický (pedagogický) výstup v podobě projektového dne na téma...
This diploma thesis is focused on stimulant addictive substances problematics. In the theoretical part there are characteristics of health, personality development during adolescence, problems associated with addiction, its primary prevention, and addiction treatment in adolescents. The main part of this thesis is focused on stimulant addictive substances, their most common representatives, their effects and risks. In the practical part you can find my own research focused on the analysis of the student awareness of the effects and risks of the stimulant addictive substances. The students are from multiple highschools in Jindřichův Hradec, all in their gratuating year. From 4 different highschools schools in Jindřichův Hradec there were 104 students that participated in the research. The method I chose for my research was a quantitative research and as its tool I used structured quantitative survey, created in Microsoft Forms and then distrubuted to probands online. All the objectives and aims of this diploma thesis has been achieved using this method. The results of the survey show that students in their graduating year have some basic awarness about stimulant addictive substances, however, the lack of knowledge is appreciable. The results also shows the insufficiency of the primary prevention...