Vliv pandemie Covidu-19 v poradenských službách u osob se sluchovým postižením
Impact of the Covid-19 pandemic in counseling services for the hearing impaired
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172519Identifiers
Study Information System: 245584
Collections
- Kvalifikační práce [16245]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Covid-19, komunikační systémy, Neslyšící, osoba se sluchovým postižením, poradenské služby, vzděláváníKeywords (English)
Covid-19, communication systems, Deaf, hearing impaired, counselling services, educationTato diplomová práce mapuje problematiku poradenských služeb pro osoby se sluchovým postižením v době pandemie covidu-19. Využívá dvojího pohledu na tuto situaci, a to jak z pohledu osob se sluchovým postižením, tak i z pohledu pracovníků těchto poradenských zařízení, čímž se docílilo komplexního pohledu na danou problematiku. K dosažení stanovených výzkumných cílů byla zvolena kvalitativní metoda výzkumného šetření technikou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumného šetření se zúčastnilo 6 informantů se sluchovým postižením a 3 zaměstnankyně z různých poradenských zařízení, kteří se museli s touto mimořádnou situací vypořádat. Výsledkem výzkumného šetření lze na závěr konstatovat, že se poradenská zařízení s touto pro ně nezvyklou situací celkem dobře vyrovnala.
This diploma thesis maps the issue of counseling services for the hearing impaired during the covid-19 pandemic. It uses a dual view of this situation, both from the point of view of people with hearing impairments and from the point of view of the staff of these counseling facilities, thus achieving a comprehensive view of the issue. To achieve the set research goals, a qualitative method of research survey using the technique of semi-structured interviews was chosen. The research survey was attended by 6 informants with hearing impairments and 3 employees from various counseling facilities, who had to deal with this extraordinary situation. In conclusion, it can be stated that the counseling facilities are coping with this unusual situation quite well.