Výpodědi mladistvých a dospělých s dyslexií dislexie - problém či přednost
Testimonies of adolescents and adults with dyslexia, dyslexia - a problem or a advantage
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172516Identifiers
Study Information System: 244551
Collections
- Kvalifikační práce [16246]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, dyslexie, mladiství s dyslexií, dospělí s dyslexií, vzdělávání, podpora, intervenceKeywords (English)
Specific learning disorders, dyslexia, adolescents with dyslexia, adults with dyslexia, education, support, interventionDiplomová práce se zabývá výpověďmi mladistvých a dospělých s dyslexií, zaobírá se myšlenkou, zda je pro člověka dyslexie problémem či předností. Teoretická část práce definuje základní pojmy, jako je dyslexie a její dopady na člověka ve společnosti. První kapitola je věnována přístupům ke vzdělávání a podpoře jedinců se specifickými poruchami učení. Druhá kapitola se zabývá faktory, které ovlivňují osobnost dospívajícího a dospělého SPU. Ve třetí kapitole je popisována podpora a intervence u osob s xií. Hlavním cílem diplomové práce a výzkumného šetření dyslexií v sebepojetí a zapojení do společnosti. Praktická část diplomové práce je realizována pomocí kvalitativního výzkumného šetření. KLÍČOVÁ ké poruchy učení, dyslexie, mladiství s dyslexií, dospělí s dyslexií, vzdělávání
The diploma thesis deals with the testimonies of adolescents and adults with dyslexia, it deals with the idea of whether dyslexia is a problem or an advantage for a person. The theoretical part of the thesis defines basic concepts such as dyslexia and its effects on people in society. The first chapter is devoted to the types of approaches to education and the support of individuals with specific learning disabilities. The second chapter deals with the factors that affect the personality of adolescents and adults with SLD. The third chapter describes support and intervention for people with dyslexia. The main goal of the thesis and research is to specify individuals with dyslexia in the context of their self-concept and involvement in society. The practical part of the diploma thesis has been realized by means of a qualitative research survey. KEYWORDS Specific learning disorders, dyslexia, adolescents with dyslexia, adults with dyslexia, education, support, intervention