Osobní zkušenosti a znalosti v oblasti předlékařské první pomoci vybraných pedagogických pracovníků Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Příbrami
Personal experience and knowledge in the field of pre-medical first aid of chosen pedagogical staff of the Secondary School of Nursing and Higher Vocational School of Nursing Příbram.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172506Identifiers
Study Information System: 234055
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Váchová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
laik, pedagogický pracovník, první pomoc, základní životní funkce, znalostiKeywords (English)
layman, pedagogical worker, first aid, basic life functions, knowledgeTato práce se zabývá problematikou předlékařské první pomoci, zkušenostmi a znalostmi pedagogických pracovníků v této oblasti. Hlavním cílem teoretické části bylo vymezit pojmy a postupy předlékařské první pomoci. Cíle praktické části se zaměřovaly na zjištění osobních zkušeností s poskytováním předlékařské první pomoci vybraných pedagogických pracovníků Střední zdravotnické školy a vyšší odborné školy zdravotnické v Příbrami, a také na zjištění jejich znalostí v této oblasti. Sběr dat proběhl kvalitativní formou metodou rozhovoru. Získaná data byla následně vyhodnocena a byly z nich vyvozeny doporučení pro praxi. Bylo zjištěno, že všichni vybraní pedagogičtí pracovníci se již někdy setkali se situací, ve které bylo nezbytné poskytnout předlékařskou první pomoc. Druhým důležitým zjištěním je, že respondenti mají výborné teoretické znalosti. Na těchto výsledcích se mimo jiné ukazuje pozitivní vliv pravidelných kurzů/školení v první pomoci poskytovaných stávajícím zaměstnavatelem, kterých se opakovaně účastní 84 % respondentů.
This thesis deals with the issue of pre-medical first aid, experience and knowledge of pedagogical staff in this area. The main goal of the theoretical part was to define the concepts and procedures of pre-medical first aid. The goals of the practical part focused on finding out personal experience with the provision of pre-medical first aid of selected pedagogical staff of the Secondary School of Nursing and Higher Vocational School of Nursing in Příbram, and also on finding out their knowledge in this area. Data collection took place in a qualitative form of the interview method. The obtained data were subsequently evaluated and recommendations for practice were derived from them. It was found that all of the selected pedagogical staff had encountered a situation in which it was necessary to provide pre-medical first aid. The second important finding is that the respondents have excellent theoretical knowledge. These results show, among other things, the positive impact of regular first aid courses/training provided by the current employer, which is repeatedly attended by 84 % of respondents.