Výtvarné aktivity pro děti s mentálním postižením předškolního věku
Art activities for children with mental disability of preschool age
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172497Identifikátory
SIS: 235814
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 5. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní věk, mentální postižení, preprimární edukace, výtvarné aktivityKlíčová slova (anglicky)
preschool age, intellectual disability, preschool education, art activitiesDiplomová práce se zabývá výtvarnými aktivitami pro děti s mentálním postižením předškolního věku. Teoretická část charakterizuje dítě předškolního věku, definuje mentální postižení a jeho etiologii, klasifikaci, symptomatologii a popisuje dítě s mentálním postižením předškolního věku. Dále je představen systém preprimárního vzdělávání v České republice, jsou shrnuty kurikulární dokumenty a legislativní předpisy zabývající se edukací dětí předškolního věku, je zde uvedena organizace i didaktika předškolního vzdělávání a edukační specifika děti s mentálním postižením. Praktická část vymezuje cíl práce, popisuje metodu a zařízení, kde byla uskutečněna praktická část, i výzkumný vzorek. Dále obsahuje přípravy výtvarných aktivit a podrobný popis průběhu jejich realizace. Cílem práce je vytvořit soubor výtvarných aktivit pro děti s mentálním postižením předškolního věku a následně jej realizovat v autentickém prostředí mateřské školy s cílem ověřit, zda jsou jednotlivé činnosti vhodné pro cílovou skupinu. Tato skutečnost je zjišťována metodou pozorováním, pro jejíž účely byla vypracována posuzovací škála sledující chování dětí během aktivit. Projevy byly shrnuty do tří kategorií: úroveň kladených požadavků, oblast zvolených pomůcek a míru poskytnuté dopomoci. Z pěti realizovaných výtvarných aktivit byly...
The master's thesis deals with art activities for children with intellectual disability of preschool age. The theoretical section characterizes a child of preschool age, defines intellectual disability, its causes, classification, symptos and describes a child with intellectual disability of preschool age. Furthermore, there is an introduction of preschool education system in The Czech Republic and curricular documents and legal regulations dealing with preschool education, the organization and didactics of preschool education plus educational specifics of children with intellectual disability are stated in the thesis. The practial part defines main goal of this thesis, describes research technique and the institution, where the art activities were held, and children from research sample. Further, there are five art activities prepared as well as the description of their execution process. The main goal of this thesis is to create a five-art-activities file for children with intellectual disability of preschool age and then execute all of them in kindergarten to verify if they are suitable for children with intellectual disability of preschool age. The conclusion is based on observation and for its credibility purpose an assessment scale was created to observe children's behaviour during mentioned...