Současné učebnice dějepisu jako prostředek k rozvíjení historického myšlení žáků základních škol - příklad Velké francouzské revoluce
Contemporary history textbooks as a tool for developping historical thinking of the elementary school students - case of French Revolution
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172228Identifikátory
SIS: 235361
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pinkas, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
17. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dějepis, učebnice, historické myšlení, koncepty historického myšlení, Velká francouzská revoluceKlíčová slova (anglicky)
history, textbook, historical thinking, historical thinking concepts, French RevolutionDiplomová práce zkoumá zpracování tématu Velké francouzské revoluce ve třech vybraných učebnicích, korespondujících pracovních sešitech a případně metodických příručkách pro české základní školy (učebnice od nakladatelství Fraus, Nová škola a od Státního pedagogického nakladatelství), a to skrze tří ze šesti konceptů historického myšlení určených Petrem Seixasem. Vybrané koncepty jsou: (identifikovat) kontinuitu a změnu, (analyzovat) příčinu a důsledek a (zaujmout) historickou perspektivu. Práce obsahuje část teoretickou (kapitoly o historické gramotnosti, badatelské výuce, šesti konceptech historického myšlení, vymezení tématu Velké francouzské revoluce a jeho zpracování v historiografii, významu učebnic ve výuce) a praktickou (analýza a srovnání vybraných učebnic, pracovních sešitů a metodických příruček dle třech vybraných konceptů historického myšlení, návrh vlastní lekce na dané téma v rozsahu tří vyučovacích hodin zaměřené na rozvíjení historického myšlení žáků v oněch třech vybraných konceptech historického myšlení). Vzhledem k současnému stavu výzkumu učebnic dle Seixasových konceptů, který je velmi limitovaný, je metodika a výzkumné otázky vytvořena nově a do určité míry experimentálně. Výsledkem zkoumání této diplomové práce je fakt, že dané učebnice pro rozvoj historického myšlení žáků...
This thesis inspects how the topic of French Revolution is presented in three chosen textbooks, corresponding exercise books and, in some cases, methodical guidelines for Czech elementary schools (textbooks by the publishing houses Fraus, Nová škola and Státní pedagogické nakladatelství). This is done through three of the six historical thinking concepts as established by Peter Seixas. The chosen concepts are: (identify) continuity and change, (analyze) cause and consequence and (take) historical perspetives. The thesis consists of a theoretical (chapters on historical literacy, inquiry-based learning, six historical thinking concepts, defining the topic of French Revolution and how it is elaborated in historiography, the significance and the role of the texbooks in teaching history) and a practical part (analysis and comparison of the chosen textbooks, exercise books and, in some cases, metodical guidelines, a plan of a unit on the given topic in the lenght of three standard lessons, which is oriented towards the development of the historical thinking of students). Considering the current state of Czech research of textbooks by Seixas' concepts, which is very limited, the methodology and research questions are newly and somewhat experimentaly created. The result of this research is the fact that...
