Diskurs vizuality v preferencích žáků osmiletého gymnázia
The Discourse of Visuality of Grammar School Pupil
dizertační práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/172124Identifikátory
SIS: 240430
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šobáňová, Petra
Fremlová, Vendula
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika výtvarné výchovy
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
8. 2. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
diskurs, kvalitativní výzkum, obraz, vizualita, znak, žákovská tvorbaKlíčová slova (anglicky)
Discourse, Qualitative research, Picture, Visuality, Sign, Pupils artworkDisertační práce se zabývá vizualitou, jejím pojímáním u žáků osmiletého gymnázia. Teoretická část práce vymezuje pojem obrazu, vizuality, jejich kontextuálními rámci. Zohledňuje diskurzivnost těchto pojmů. Cílem výzkumu je zjištění žákovských preferencí v pojímání vizualita. Teoretické ukotvení hledá v oblastech: vizuální sféry - umělecké produkci, nových médií; dějin umění; sféry humanitních věd - filosofie, pedagogiky, psychologie. Dále se zabývá komunikací a lingvistikou. Aplikuje poznatky sémiotické povahy. Výzkumný design je aplikovaný akční výzkum kvalitativní povahy. Využívá metodologii Zakotvené teorie a triangulace. Výzkumná část práce obsahuje vyhodnocená dotazníková šetření, reflektující zvolené artefakty. Interpretované žákovské výstupy tvorby. Ta jsou pomocí získaných dat vyhodnocována tak, aby zodpověděly výzkumné otázky. Práce přináší nový pohled na vizuální informace, z pohledu žáka. V současné době my jako pedagogové hledáme nejvhodnější způsob, jak nabídnout dětem a dospívajícím potřebné kompetence, aby se přizpůsobily současné vizuální společnosti. KLÍČOVÁ SLOVA diskurs, kvalitativní výzkum, obraz, vizualita, znak, žákovská tvorba
The dissertation deals with visuality, its perception by pupils of the secondary school. The theoretical part of the work defines the concept of image, visuality, their contextual frameworks. It takes into account the discursivity of these concepts. The aim of the research is to determine students' preferences in the concept of visuality. It seeks theoretical foundation in the areas of: visual sphere - artistic production, new media; art history; spheres of humanities - philosophy, pedagogy, psychology. It also deals with communication and linguistics. It applies knowledge of a semiotic nature. Research design is applied action research of a qualitative nature. It uses the methodology of Grounded Theory and triangulation. The research part of the thesis contains evaluated questionnaire surveys, reflecting selected artifacts. Interpreted student outcomes. These are evaluated using the obtained data to answer research questions. The thesis brings a new perspective on visual information, from the perspective of the pupil. Nowadays, we as educators, are searching for the most appropriate way to offer children and adolescents the necessary competences for to be adapt in the contemporary visual society. KEYWORDS Discourse, Qualitative research, Picture, Visuality, Sign, Pupils artwork
