Logické úlohy typu zebra u žáků 1. stupně ZŠ
Logical problems zebra with pupils in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171796Identifiers
Study Information System: 226927
Collections
- Kvalifikační práce [20514]
Author
Advisor
Referee
Havlíčková, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
gradační parametry úloh, kontext úlohy, logika, negace, řešitelská strategie žáků na 1. stupni ZŠ, úloha s podmínkami, tabulka jako nástroj řešení úlohy, vztahyKeywords (English)
graded parameters of problems, context of problems, logic, negation, problems with conditions, relations, solving strategy of pupils in primary school, table as tool for problem solvingTato diplomová práce se zabývá rozborem logických úloh typu zebra, komentováním žákovských strategií a jejich vývojem při řešení logických úloh typu zebra na prvním stupni základní školy. K této práci byly vytvořeny dvě gradační série těchto logických úloh, které řešili žáci od 1. - 5. ročníku. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku logických úloh typu zebra, jejich vymezení, historií logických úloh typu zebra a jejich současné využití. Podrobněji ukazuje a rozebírá nejčastější způsoby a strategie, kterými je možné tyto úlohy řešit jako je řešení pomocí tabulky, vyplněné tabulky a další. Také se zaměřuje na gradační parametry, které posloužily jako základ pro sestavení dvou gradačních sérií pro žáky na prvním stupni základní školy v praktické části. V praktické části nalezneme popis a komentáře žákovských strategií při řešení logických úloh typu zebra u dvou zvolených gradací, které obsahují deset úloh.. Praktická část poukazuje na vývoj strategií žákovských řešení během získávání zkušeností s řešením logických úloh typu zebra, a to popsanými fenomény u žáků i u samotných úloh. KLÍČOVÁ SLOVA gradační parametry úloh, kontext úlohy, logika, negace, řešitelská strategie žáků na 1. stupni ZŠ, úloha s podmínkami, tabulka jako nástroj řešení úlohy, vztahy
This diploma thesis is focusing on analysis of logical zebra problems and finding strategies of pupils solutions and development of these strategies in primary school. For this diploma thesis was created two gradation of those logical problems for pupils from the 1st - 5th class in primary school. Theoretical part is focused on characteristics of logical problems zebra, its definition, history of logical problems zebra and its todays use. In more detail it is based on examples and ways of strategies, how to solve these problems, like with tablets or full charts and so on. It's also focused on parameters of gradation, which serve the possibilities of making gradation for pupils in primary school in the next part, the research part. Research part is based on description and comments of pupils strategies in solving logical problems zebra in two gradation, wich contains ten tasks.. Research part shows how pupils can develop their solving strategies based on their experience with solving logical problems zebra, with described phenomena for pupils solution and for tasks. KEY WORDS graded parameters of problems, context of problems, logic, negation, problems with conditions, relations, solving strategy of pupils in primary school, table as tool for problem solving
