Rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání
Development of Students' Skills in Planning Procedure of Exploration in Science Inquiry
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171490Identifikátory
SIS: 237509
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Brůnová, Linda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
21. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Badatelsky orientovaná výuka, bádání, tvorba postupu, biologieKlíčová slova (anglicky)
Research-oriented teaching, research, process development, biologyBadatelsky orientovaná výuka je konstruktivistická forma výuky, kdy žákovi není látka předávána pouze pasivně, ale žák je aktivně zapojen do řešení problematiky. V roli výzkumníka vyslovuje hypotézy, provádí experimenty a činí závěry. Hlavním cílem této práce bylo zjistit rozvoj dovednosti žáků plánovat postup zkoumání v přírodovědném bádání na 2. ZŠ Dobříš. Práce byla rozdělena do tří částí. V úvodu teoretické části bylo cílem přiblížit čtenářům badatelsky orientovanou výuku v hodinách biologie na druhém stupni a charakteristiku pojmů. Praktická část byla zaměřena především na pozorování a zhodnocení rozvoje dovednosti plánovat postup na již vytvořených námětech pro BOV. Bylo zjištěno, že více než polovina žáků je schopna správně formulovat postup u dané úlohy a zbytek je schopna vytvořit částečný postup anebo žádný. Bylo by tedy vhodné se zaměřit na prohlubování znalostí a praktických dovedností v badatelsky orientované výuce. KLÍČOVÁ SLOVA Badatelsky orientovaná výuka, bádání, tvorba postupu, biologie
Research-oriented teaching is a constructivist form of teaching, where the student is not only passed on the material passively, but the student is actively involved in solving the problem. In the role of researcher, he makes hypotheses, conducts experiments and draws conclusions. The main goal of this work was to find out the development of students' skills to plan the research process in science research at the 2nd Dobříš Primary School. The work was divided into three parts. In the introduction to the theoretical part, the aim was to introduce readers to research- oriented teaching in biology lessons at the second level and the characteristics of concepts. The practical part was focused mainly on observing and evaluating the development of the ability to plan progress on already created topics for BOV. It was found that more than half of the students are able to formulate the procedure correctly for a given task and the rest are able to create a partial procedure or none at all. It would therefore be appropriate to focus on deepening knowledge and practical skills in research- oriented teaching. KEYWORDS Research-oriented teaching, research, process development, biology
