Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
The Factors Influencing the Usage of Modern Technologies in Teaching Mathematics
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171479Identifikátory
SIS: 133004
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Novotná, Jarmila
Oponent práce
Robová, Jarmila
Slavíčková, Mária
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika matematiky
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
14. 12. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
moderní technologie, implementace technologií, učitelská přesvědčení, výuka matematiky, dynamická geometrieKlíčová slova (anglicky)
modern technologies, technology implementation, teachers' beliefs, teaching mathematics, dynamic geometryCílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
The aim of this thesis is to explore the factors influencing the usage of modern technologies in teaching Mathematics. Modern technologies have been gradually earning their place in Czech schooling for a while now, but they are not always used in the way we might expect. To address such a question, upon consulting various literary sources, this thesis presents a model of factors which influence the usage of technologies in teaching Mathematics and aims to answer the following questions. What factors influence the intended usage of technologies in teaching Mathematics? How do these factors influence the intended usage of technologies in teaching Mathematics? What are the differences between the intended usage and the real usage and what factors influence them? How do these factors influence the real usage in teaching Mathematics? The individual factors have been further explored by a multiple-case study of three Czech Mathematics teachers during their teaching and subsequential interviews. It was the form of a multiple-case study which allowed for deeper observation of the mutual relationships between the individual factors in teachers with very different approaches to teaching and modern technologies. The differences between the considered cases then provided an insight into what could help...