Cembalo v českém klasicismu
Harpsichord in Bohemian Classical Period
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171201Identifikátory
SIS: 233783
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - sbormistrovství
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
19. 1. 2022
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Cembalo, kladívkový klavír, Jan Křtitel Vaňhal, sólový koncert, klasicismusKlíčová slova (anglicky)
Harpsichord, Fortepiano, Jan Křtitel Vaňhal, solo concert, classical periodVe své diplomové práci se budu věnovat cembalu. Nástroj obvykle zařazujeme do období baroka, v Čechách však cembalo zažívalo největší rozkvět právě v klasicismu. V první řadě se budu věnovat charakteristice nástroje a odlišnostem cembala a klavíru. Dále se pokusím charakterizovat klasicistní tvorbu pro cembalo, formu klasicistního sólového koncertu a specifika interpretace skladeb na cembalo a na klavír. Následovně budu zkoumat tvorbu pro cembalo Jana Křtitele Vaňhala, pokusím se zasadit dílo do kontextu autorovy koncertní tvorby a stanovit rozdíly mezi koncertem pro cembalo a koncertem pro klavír v klasicismu v Čechách. Nakonec budu komentovat spartaci Cembalového koncertu C dur Jana Křtitele Vaňhala, který porovnám s jeho Klavírním koncertem A dur. Cílem této práce je také vytvořit teoretický podklad k přiložené nově vzniklé spartaci výše zmíněného Cembalového koncertu C dur J. K. Vaňhala. KLÍČOVÁ SLOVA Cembalo, kladívkový klavír, Jan Křtitel Vaňhal, sólový koncert, klasicismus
In my master's thesis I will focus on the harpsichord. This instrument is usually classified as a baroque instrument, but in Bohemia the harpsichord experienced its greatest prosperity in Classicism. I will focus on the characteristics of the instrument and differences between the harpsichord and the piano. I will also try to characterize the classical work for harpsichord, the form of a classical solo concerto and the specifics of the interpretation of compositions on harpsichord and piano. Than I will examine the work for harpsichord by Jan Křtitel Vaňhal, put the composition in the context of the author's concert work and determine the diferences between the concerto for harpsichord and the piano concerto in Classicism in Bohemia. Finally, I will comment on the new complete score of Jan Křtitel Vaňhal's Harpsichord Concerto in C major, which I will compare with his Piano Concerto in A major. I also want to create a theoretical basis for the attached new completation of full score of Concerto in C major by J. K. Vaňhal. KEYWORDS Harpsichord, Fortepiano, Jan Křtitel Vaňhal, solo concert, classical period