Vzdělávání dětí pražských romských matek za dob COVID-19
Education of children in COVID 19 period from the point of view of Roma mothers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171198Identifiers
Study Information System: 234169
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Bittnerová, Dana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Romové, romská menšina, distanční výuka, COVID-19, nouzový stav, specifické poruchy učení, matkyKeywords (English)
Roma, roma minority, online education, COVID-19, state of emergency, specific learning difficulties, mothersTématem diplomové práce je vzdělávání dětí v období COVID-19 z pohledu romských matek. V teoretické části se bude autor zabývat historií Romů v Čechách a na Moravě, dále jejich kulturními specifiky. Zvláštní pozornost také věnuje jejich vzdělávání v České republice v minulosti i v současnosti. V praktické části diplomové práce autor analyzuje jím sebrané texty rozhovorů s matkami, které se hlásí k romské menšině. Tématem rozhovorů bude subjektivní prožívání distanční výuky jejich dětí, včetně toho, jaké pomoci (psychické, finanční, materiální a jiné) se matkám dostalo a co naopak znesnadňovalo distanční výuku dětí.
The topic of the thesis is education of children in COVID 19 period from the point of view of Roma mother. In the theoretical part the author presents the history of Roma population in Czech republic and their cultural specifics. Special focus is given to education. Practical part then focuses on analysis of interviews and observations of Roma mothers. Focus will be given to their perception of online education of their children including evaluation of what possible support was offered to them by the state and what obstacles they met in online education.