Porovnání standardizovaného testování a dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování Rey-Osterriethovou komplexní figurou
The comparison of standardized testing and dynamic diagnostics of pupils with specific learning disabilities while using the Rey-Osterrieth complex figure
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/171185Identifiers
Study Information System: 221681
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Vídršperková, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 1. 2022
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
standardizované testování, dynamická diagnostika, specifické poruchy učení, Rey-Osterriethova komplexní figuraKeywords (English)
standardized testing, dynamic diagnostics, specific learning disabilities, Rey-Osterrieth complex figureDiplomová práce se zabývá porovnáním standardizovaného testování a dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování Rey-Osterriethovou komplexní figurou. Jejím cílem je zjistit výhody a nevýhody dynamické diagnostiky u žáků se specifickými poruchami učení při testování výše zmíněným diagnostickým nástrojem. Podkladem pro realizaci výzkumu je teoretická část, kterou tvoří dvě velké oblasti. Těmito oblastmi jsou standardizované testování/dynamická diagnostika a specifické poruchy učení/chování. Z nich jsou pak vyzdviženy aspekty, které nejvíce korelují s empirickou částí. V případě první oblasti, tedy standardizovaného testování/dynamické diagnostiky, jde konkrétně o kritiku standardizovaného testování, dynamickou diagnostiku, teoretický rámec dynamické diagnostiky, dynamický přístup v poradenské praxi a o kritiku dynamické diagnostiky. V druhé sledované oblasti jde o druhy specifických poruch učení, o jejich sociální kontext a o specifické poruchy chování. Výzkumná data byla získána pomocí Rey-Osterriethovy komplexní figury a inteligenční škály WISC-III. Inteligenční škála WISC-III byla podstatná pro stanovení výzkumného souboru, pro interpretaci dat z pohledu kognitivního profilu a pro negativní interferenci v rámci testování pomocí Rey-Osterriethovy komplexní figury....
The thesis deals with the comparison of standardized testing, and dynamic diagnostics of pupils with specific learning disabilities while using the Rey-Osterrieth complex figure. The thesis aimed to find out the advantages and disadvantages of dynamic diagnostics of pupils with specific learning disabilities while using the above-mentioned diagnostic tool. The implementation of research is based on the theoretical part, which consists of two large areas. These areas are standardized testing/dynamic diagnostics and specific learning/behavioral disabilities. The aspects that most correlate with the empirical part are highlighted. From the first area it is specifically the critique of standardized testing, dynamic diagnostics, the theoretical framework of dynamic diagnostics, the dynamic approach in consulting practice, and the critique of dynamic diagnostics. The second area concerns the types of specific learning disabilities, their social context, and specific behavioral disabilities. Research data were obtained using the Rey-Osterrieth complex figure and the WISC-III intelligence scale. The WISC-III intelligence scale was essential for determination of the research set, for the interpretation of the data based on cognitive profile, and for the negative interference in the testing using the...